Igen óvatos állásfoglalást tett közzé a Waberer’s IPO-jával kapcsolatban a Concorde Értékpapír Zrt., sőt diszkontált cash flow (DCF) értékelést és ajánlást sem fogalmazott meg a befektetési szolgáltató. A szakértők relatív értékelésen keresztül igyekeznek elhelyezni szektoron belül a fuvarozót, ami egy kicsit torz képet ad, miután a vizsgált vállalatok közül sok operatív lízingen keresztül finanszírozza a flottája növekedését, vagy teljes mértékben kiszervezte az üzemeltetést, így többségük csak logisztikai szolgáltatásokat nyújt. A Concorde ezért az EV/EBITDA szorzószám (amely a cég értékét az amortizáció, a kamatok és az adók előtti eredményhez hasonlítja) alapján végzi az összehasonlítást, elsősorban EU-s versenytársakkal.
A szakértők három fő értékvezérlőt emeltek ki: eladások növekedése, EBITDA-növekedés és adózotteredmény-hányad (profit margin). Utóbbi tűnik a leginkább aggasztónak, hiszen a vállalat mutatója az átlag alatt helyezkedik el. A befektetett tőke megtérülése (ROIC) is szignifikánsan alacsonyabb, mint a csoportátlag, részben a különböző tőkeszerkezet miatt, emellett újabb veszélyre is rávilágít, hiszen a jelenlegi hozamkörnyezetnél nehezen lehet jobbat elképzelni.
A Concorde szerint a Waberer’s-sztori ciklikus és kockázatos, ugyanakkor érdekes befektetési lehetőség is egyben. A befektetésben nem feltétlenül a vállalat fundamentumai vonzók, hanem azok árazása, hiszen a vizsgált versenytársakhoz viszonyítva igen magas diszkonton tervezik a cég értékesítését. Az összehasonlító csoport átlagos 10,6-es EV/EBITDA-szorzóját figyelembe véve a diszkont jelentős, hiszen az 5100 és a 6300 forintos ársáv közepével és a Concorde eredmény-előrejelzésével számolva a Waberer’s 2017-es EV/EBITDA szorzója 7,1-es.
A kockázatok között a Concorde kiemeli a Brexitet – a Waberer’s bevételének 12 százalékát a brit piac generálja. A lengyel Link felvásárlásának hatására a cég eredménye emelkedni fog, ám a lengyel piac várhatóan lassulni fog. Emellett a szinergiák nem teljes mértékű realizálása is kockázatot jelent. Az elemző kiemeli, hogy az európai szállítmányozási piac egy komplex konszolidáción fog átesni a következő években, amelyből a legnagyobb piaci szereplők – mint a Waberer’s – hasznot húzhatnak, így várhatóan további M&A tranzakciók jöhetnek.
A szűkülő marzsok is aggasztók a Concorde szerint, 2014-től 2016-ig az EBITDA-margin 13,7 százalékról 12,1-re, míg az eredményhányad 1,9 százalékról 1,3-re csökkent. A vállalat adósságállománya az elmúlt években emelkedett, ráadásul a jelenlegi lízingkonstrukciók nem teszik lehetővé, hogy a következő években a hitelek nettó állománya jelentősen csökkenjen. Az elemzés kitér arra is, hogy Wáberer György eladta 40,3 százalékos részesedését a cégben, ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy a vállalat nem használhatja a nevét 2018 nyarát követően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.