A világ legnagyobb hirdetési csoportjának, a brit WPP-nek a részvényei tegnap kora délutánig 11 százalékot veszítettek értékükből a londoni tőzsdén, s az idén már 22 százalékos mínusznál tartanak. A magyar érdekeltségekkel is rendelkező óriáscég az első fél év tapasztalatai alapján alacsonyabb bevételekre számít idén a gyengülő kereslet miatt.
Az eddigi 2 százalékos plusz helyett mindössze nulla és 1 százalék közötti bevételnövekedést prognosztizálnak 2017-re. Első féléves terveiket sem teljesítették maradéktalanul. A bevételek fél százalékkal visszaestek, miközben az elemzői konszenzus 0,7 százalékos bővülést vetített előre. Emiatt a társaságnak csökkentenie kellett a kiadásait is. A Martin Sorrell vezette cég az idén eddig is a gyengébben teljesítő ügynökségekhez tartozott. A fogyasztási cikkeket termelő vállalatoknál szűkítették leginkább a hirdetési büdzsét, s ez kiesést okozott a WPP-nek is. Júniusban és júliusban már az olyan óriások is kevesebbet fordítottak reklámra, mint az Unilever és a Nestlé.
A június nehéz volt, a július pedig gyenge, leginkább az Egyesült Államokban érzékeltünk visszaesést. Az Egyesült Királyság, Latin-Amerika és Közép-Kelet-Európa kivételével valamennyi régióban alacsonyabb bevételt értünk el, mint egy évvel korábban
– mondta Sorrell a Reutersnak. A WPP reklámcsoport bevételei a versenytársakat követve 2,2 százalékkal csökkentek az Egyesült Államokban.
A WPP elismerte, hogy a júniusi hackertámadás nem érintette a bevételeket, azokkal nem lehet magyarázni a rossz számokat.
A romló kereskedelmi kilátások aggodalomra adnak okot. Úgy látjuk, hogy a WPP adózás előtti éves profitja 4-5 százalékkal lesz alacsonyabb az előző évinél
– mondta a Reutersnak Roddy Davidson, a Shore Capital médiaelemzője.
A szektor cégeit követő mutató 2 százalékkal esett vissza tegnap, a francia versenytárs Publicis papírjainak árfolyama 3 százalékkal, a szintén párizsi központú Havasé pedig 0,04 százalékkal csúszott lejjebb. A tengerentúlon a nyitás előtti szakaszban az Omnicom 1,5, az Interpublic pedig 3,4 százalékos mínuszban volt. Idei teljesítményük alapján a világ nagy reklámcsoportjai közül csak a francia Havas részvényei állnak pluszban. A WPP, a Publicis és a két amerikai társaság is veszteséget hozott eddig a befektetőknek.
A WPP-t olyan cégnek tartják, amely fontos jelzéseket ad a globális gazdaság állapotáról. A mostani zuhanás is figyelmeztető jelként kezelendő a növekedés kilátásait illetően, s a bikapiac enyhülésére utalhat – mutatott rá Chris Beauchamp, az IG vezető elemzője a The Telegraph című lapnak.
A Reuters elemzői gyorsan reagáltak a WPP árfolyamának esésére. Hatan lefelé módosították célárukat, ketten viszont felfelé. Az összes elemző átlagos célára egyébként 1895 penny, ami még a romló hangulat ellenére is 34 százalékkal haladja meg a tegnap délutáni szintet, az ajánlás pedig vétel.
A többi nagy európai és amerikai reklámvállalat megítélése vegyes. Az Omnicomot és a Havast tartásra, a Publicist és az Interpublicot pedig vételre javasolják az elemzők.
A célárak minden esetben felülmúlják a szerdait, a Publicis 73,7 eurósa 23 százalékkal, az Interpublic 25,2 dollárosa 21 százalékkal, az Omnicom 83,7 dollárosa pedig 7 százalékkal magasabb. A Havas 9,3 eurós célára van a legközelebb a mostani szinthez, mindössze 0,4 százalékkal múlja felül a tegnapit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.