Bár volt már rá példa a bankpiacon, ám mégis furcsa, hogy egy vezető egyik hónapban még az egyik bankot irányítja, majd – egy hónapos szünet után – már egy versenytárs vezérigazgatói székében ül. Hogyan sikerült ezt meglépni?
Azt gondolom, hogy ezért köszönetet kell mondanom a Budapest Bank (BB) felett tulajdonosi jogokat gyakorló MFB vezetésének, amely nagyon korrekten hozzájárult ahhoz, hogy belevághassak abba az új kihívásba, amit a Raiffeisen jelent. Úgy vélem, hogy a BB-nél nyugodt, jól tervezett átmenet zajlik majd, a munkatársak számára jelzésértékű, hogy bankon belülről érkezett az utódom, Tóth Viktor személyében.
Milyen elvárásokat fogalmaztak meg önnel szemben Bécsben, a Raiffeisen-központban?
Azt kell látni, hogy a Raiffeisen mára túllépett a 2010–15 közötti súlyosan veszteséges időszakán, a megindult reorganizációnak köszönhetően tavaly már ötvenmillió eurós nyereséget termelt, igaz, ennek döntő része még egyszeri tételeknek – tartalékfelszabadítás, eszközök újraértékelése – volt köszönhető. Az alapvető tulajdonosi elvárás az, hogy a bank fenntartható, nyereséges pályára álljon, és három-öt éven belül hozni tudja a stabil, 10-12 százalékos tőkemegtérülést.
Ez hogyan érhető el a mai jövedelmezőségi viszonyok között? A korábbi vezetés a prémium lakossági és vállalati, azon belül is a kis- és középvállalati szegmensben látott jövedelmezőségi lehetőséget. Ön továbbviszi ezt a gondolatot?
Én nem vagyok ennyire szigorú a szegmenspolitikát illetően. Ráadásul az eddigieknél komolyabb lehetőséget látok abban, hogy a Raiffeisen a nagy leépítések mellett is csak megfelezte – és így végső soron tudatosan fenntartotta – országos hálózatát, és hetven egységével még mindig hazánk egyik legnagyobb univerzális pénzintézete. Úgy gondolom, hogy miközben nálunk működik Magyarország egyik legjobb privátbankja, nem fordulhatunk el a lakossági üzletágtól, már csak azért sem, mert a jelenlegi kamatkörnyezetben igenis az erőteljes lakossági hitelezés biztosíthatja a volumenbővülést és a jobb megtérülést. Ezért koncentrálunk most a lakáshitelekre, illetve a fedezetlen hitelekre, ebben a szegmensben egyébként idén eddig 130 százalékos növekedést tud felmutatni a bank. Az ügyfélbázisunk megvan, mert szerencsére az átmenet évei alatt sem csökkent számottevően az ügyfélállomány – de ehhez szükséges a fiókhálózat. Fontosnak tartom, hogy a magas jövedelemmel és megtakarítással rendelkező ügyfélkör esetében is reagáljunk a piaci változásokra. Ezért a lakossági ügyfélkör feletti úgynevezett affluens szegmenst kettéosztottuk, így a Raiffeisen Banknál igényeiknek megfelelő kiszolgálást kapnak a prémium és a prémium+, valamint természetesen a privátbanki ügyfelek. A szóban forgó ügyfelek eltérő igényeit és különböző kockázatvállalási hajlandóságát egyébként a MiFID-kérdőívekre adott válaszaik is alátámasztják.
Hogyan alakul a vállalati szegmens?
Itt sem mondhatunk le a bank hagyományosan erős vállalati tapasztalatairól, arról, hogy piacvezetők vagyunk az exportfinanszírozás terén, hagyományosan erős a treasury- és a strukturált finanszírozási üzletágunk. Ami a kkv-üzletágat illeti, itt egy nagyot léptünk – és nem tagadom, ebben van szerepe a BB-s tapasztalatnak. A Raiffeisennél korábban 1,2 milliárd forintos forgalomig a retailüzletág kezelte a vállalati ügyfeleket is, a nagyvállalati finanszírozási múlt miatt itt eddig terjedt a kisvállalati ügyfélhatár. Mi e szintet nemrég 275 milliós forgalomra csökkentettük, ezen árbevétel felett a partnerekkel a vállalati üzletág foglalkozik. Ugyanakkor a retailüzletág keretein belül kezelt kisebb forgalmú cégek – amelyek a lakossági ügyfelekhez hasonlóan szintén igényt tartanak a bankfióki kiszolgálásra – dedikált ügyfélreferenssel dolgozhatnak, ha forgalmuk eléri a 100 millió forintot.
Az univerzális bank fenntartása mindazonáltal nem két fillér, főleg a mai szabályozói környezetben. Mit tud tenni a Raiffeisen?
Sok lehetőségünk nincs, megfelelünk a szabályoknak. Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a banki terület túlszabályozottsága hamarosan visszaüthet. Míg például az azonnali fizetés bevezetését kifejezetten előrelátó kezdeményezésnek látom, addig egy sor szabályozás meglátásom szerint nem biztosít az ügyfélnek valós előnyt, ő jó esetben csak azt tapasztalja majd, hogy egyre több adminisztrációt követel tőle a bank. Meglehet, furcsa, de én idesorolom a már említett MiFID-nyilatkozatokat is: az átlagbefektető nem a nyilatkozat aláírásától válik majd pénzügyileg tudatossá, így továbbra is a fő hangsúly az értékesítők partnerségén, szakmaiságán és – tegyük hozzá – lelkiismeretességén lesz. De továbbmenve az előírásokon: a pénzmosás elleni szabályozás hasznos utóélete, hogy a bankok alvó számlák tömegét törölték, ugyanakkor például az ügyféladatokra vonatkozó GDPR-szabályozás az ügyfélérdekhez és ügyfélértékhez képest aránytalanul nagy leterheltséget jelent a pénzintézeteknek. A nemzetközi számvitelre való áttérést is mindenki elintézi azzal, hogy úgyis csináltuk ezt már, hisz a tulajdonosoknak IFRS-jelentést tettünk, de látni kell, hogy más költség a globális eredményadatok IFRS-auditja, mint az, ami 2018-tól kötelező lesz, amikor számlákig lebontva kell minden tételt IFRS-kompatibilissé tenni. Persze nem az a baj, hogy új és új, a kor kérdéseire választ adó szabályozások születnek, csak azt nem látjuk, hogy közben a régi elvárások kikopnának a rendszerből. A mai napig negyedévente el kell készíteniük egy olyan jelentést a bankoknak, amely a pénzügyi válság idején egy alkalommal valóban fontos volt, ám azóta igazából senki nem használja – de benne ragadt a jelentési rendszerben.
A PSD2 szabályozás egyik ígérete az volt, hogy a banki elvárásokat enyhítik, míg a piacra beengedett új szereplők számára kereteket szabnak. Ezt nem tapasztalja?
Nem hiszem, hogy bármelyik fintech cégtől megkövetelné a szabályozás, hogy olyan háttérrendszert építsen ki, amelyik üzemszünet idején teljes – valóban százszázalékos – mértékben képes átvenni a teljes üzleti folyamatot. Márpedig ma a kereskedelmi bankoknak meg kell duplázniuk informatikai rendszereiket. Félreértés ne essék, az, hogy a bankrendszer a teljes biztonságra koncentrál, komoly érték lehet: a felmérések szerint régiónkban és a dél-európai országokban az ügyfelek bizalma nagy kincs. Jó részük egyszerűen csak és kizárólag „neves” intézményre hajlandó bízni a pénzét – itt lehetetlen, hogy egy-egy peer to peer pénzügyi szolgáltató olyan sikereket érjen el, mint az angolszász országokban. Ugyanakkor nem mehetünk el mi sem a pénzügyi innovációk mellett: az ügy-
felek igenis kikényszerítik a folyamatos fejlődést. De ez így volt régen is. Ma már nem létezik a First Direct, miközben az általa először alkalmazott call center szolgáltatás immár alap a banki ügyintézésben. Ugyanígy történt a netbanki szolgáltatások esetében is. A fejlődés tehát megállíthatatlan.
Hogyan áll e téren a Raiffeisen?
Abból a szempontból szerencsések vagyunk, hogy a bankcsoport a régióban a legkiterjedtebb hálózattal rendelkezik, tizenöt országban vagyunk jelen, így a fejlesztéseket is megfelelően tudjuk allokálni, ami költséghatékonyságot kölcsönöz a projekteknek. Bizonyos államokban, mint Szlovákiában, Oroszországban vagy Csehországban, kifejezetten modern, innovatív megoldásokat kínáló helyi bankjaink vannak, a szlovák Tatra banka például rendszeresen megnyeri a „Kelet-Közép-Európa legjobb digitális bankja” díjat. Én abban bízom, hogy közösen hamarabb tudunk Magyarországon is elsőként innovatív, új és ügyfélbarát mobilbankos digitális megoldásokat a piacra hozni, akár már 2018-ban! A nemrég indult, bécsi központú fintech inkubátorunk, az Elevator Lab szintén jó példa arra, hogy regionálisan, szélesebb merítésből ígéretes és használható innovációkat tudunk közösen kifejleszteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.