Az ördög nem alszik – ezt gondolják sokan a brókerbotrányok után a befektetési vállalkozások ügyfelei közül. Ennek egyik jele, hogy egyre többen használják a Magyar Nemzeti Bank (MNB) értékpapírszámla-lekérdező alkalmazását (ÉSZLA). Magyarországon a jegybank adatai szerint 1,7-1,8 millió értékpapírszámla lehet, ennek több mint a 95 százaléka lakossági ügyfelek nevén van. A számlák között körülbelül 360 ezer tartós befektetési szerződést (TBSZ) és 120 ezer nyugdíj-előtakarékossági számlát (NYESZ) tartanak nyilván. A háztartások elsősorban állampapírt tartanak a számlákon.
A jegybank adatai szerint szeptember végén a kisbefektetőknél lévő teljes hazai kibocsátású értékpapír-mennyiség megközelítette a 9200 milliárd forintot, és ennek több mint a fele, 4767,4 milliárd forint állampapír volt. A lakosság emellett a legnagyobb mennyiségben befektetési alapokat tart, az értékpapírszámlákon összesen 3872,1 milliárd forintnyi befektetési jegy volt a harmadik negyedév végén, ezenkívül 456,7 milliárd forintnyi hazai tőzsdei részvény és némi banki, valamint vállalati hitelpapír is gyarapította a megtakarításokat.
A Quaestor-botrány óta azonban érthetően sokan bizalmatlanok, hogy a megvásárolt értékpapírok egyáltalán léteznek-e, nem fiktív termékekről van-e szó. A Buda-Cash-eset tanulsága pedig az volt, hogy előfordulhat, hogy az ügyfél ugyan úgy tudja, ott van a számláján az értékpapír, de a brókercég azt a tudta nélkül már eltüntette onnan. Az ÉSZLA alapján mindenki naprakészen tájékozódhat, valóban ott van-e a számláján minden értékpapír, amelyet megvásárolt.
Az MNB adatai szerint a lekérdezések száma hónapról hónapra növekszik. Az online felület látogatottsága jellemzően a havonta megújuló belépési jelszavak kézhezvétele után a legmagasabb: ilyenkor akár napi több ezer ügyfél is megtekinti az oldalt. Hogy mely cégek ügyfelei a legbizalmatlanabbak, azt nem tudni, a belépések ugyanis teljesen anonim módon történnek, a jegybank sem tudja meg, melyik ügyfél melyik szolgáltatónál kérdezte le az adatokat.
Arra viszont volt már példa, hogy az ügyfél úgy látta, nincs meg minden általa vásárolt eszköz a számláján. A rendszer 2016. februári indulása óta összesen 62 ilyen esetet jeleztek a felügyeletnek. A jelzés oka 24 esetben az volt, hogy az értékpapírszámla-vezető helytelenül tüntette fel a pénzeszközök egyenlegét, 13 esetben pedig az értékpapírok készletét. További 25 esetben mind a pénzeszközök egyenlegét, mind az értékpapírok készletét helytelenül tüntették fel az ügyfelek álláspontja szerint.
Ezekben az esetekben az MNB azt tanácsolja, hogy ha nem egyezik meg a befektetési szolgáltató által küldött kivonat és az online lekérdezés adata, a problémáról az ügyfélnek elsőként a befektetési szolgáltatónál kell panaszt tennie. Emellett lehetősége van az ÉSZLA felületén keresztül jelzést küldeni az MNB-nek is, ez az ügyfél döntése alapján történhet anonim módon vagy nevének megadásával is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.