A z elmúlt években a hazai utakon is egyre több a magyar rendszámú, nagy értékű luxusautó, ezekre a magyar rendszám miatt magyar biztosítást is kell kötni. A hazai joggyakorlat szerint a biztosítóknak mindig be kell fogadniuk a gépjárművek tulajdonosainak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatát, vagyis minden gyártmányra és hengerűrtartalomra kalkulációkkal kell rendelkezniük.
Mégis lehetnek olyan adatbázis-problémák, amelyek miatt egy bizonyos gyártmányra nem találunk ajánlatot valamelyik biztosítónál, de a törvény alapján így is minden biztosítónak ügyfélkérésre díjat kell kalkulálnia – mondta Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. Almássy Gabriella, az Union Biztosító nem életbiztosításokért felelős igazgatósági tagja a Világgazdaságnak azt jelezte, hogy a nagy hengerűrtartalmú gépkocsik kgfb-díja ugyanúgy a teljesítménytől függ, mint minden más gépjárműnél, értéktől, kategóriától függetlenül. Ugyanakkor a szakember szerint egyes gyártmányok esetében, ahol statisztikailag jól kimutathatóan magasabb a kárgyakoriság, illetve nagyobb az okozott kár az átlagosnál, 10-20 százalékkal magasabb díjat alkalmaznak.
Más a helyzet a casco biztosításoknál. Ilyenkor ugyanis szinte minden biztosító egyedi díjat számol a nagy értékű luxusautókra vagy sportautókra. A kalkulációt – mondta az Union képviselője – minden esetben a körülmények vizsgálata alapján alakítják ki. Itt az ügyféladatok mellett a felhasználás jellege, a kárelőzmények, a megfelelő szervizháttér biztosítottsága és az alkatrészárak ugyanúgy szerepet játszanak, mint a vállalt önrész mértéke. Az ilyen kocsik casco-kockázatelbírálása gyakran nem megy az átlagautókra jellemző gyors, sztenderd folyamat szerint teszi hozzá Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem életági vezetője. Nyáron vihart kavart, hogy az amerikai AAA biztosító 30 százalékkal növelte a Tesla biztosítási díját a magas kárgyakoriság miatt.
Csikós Dániel szerint bizonyos biztosítók – így a Genertel is – egy értékhatár felett nem fogadnak be casco-ajánlatot. A szakember szerint azért fontos az egyedi vizsgálat, mert ha a típus és a gyártmány alapján bele is férhet egy-egy modell, a széria kivitelezése olyan értéket képviselhet, amely miatt feljebb csúszik az értékhatár. A biztosítók kár esetén a márkaszervizben történő javítás számlával igazolt költségeit még egy Tesla vagy Ferrari esetében is teljes mértékben térítik – hiszen előzetesen – a biztosítási díjak meghatározásakor – már eleve figyelembe vették a márkára jellemző javítási óradíjakat, az alkatrészárakat és a javítási technológiát, sőt azt is, hogy egy baleset során az autó mely elemei sérülhetnek, és ezek hogyan javíthatók.
Almássy Gabriella szerint a luxusautók tulajdonosai a magasabb díjak ellenére is a teljes körű casco-védelmet keresik – ami érthető, hiszen az ilyen luxusautókat is lopják, noha általában az átlagosnál hatékonyabb vagyonvédelmi eszközöket alkalmaznak a védelmükre. A tulajdonosok nem igazán akadnak fenn azon sem, hogy a biztosítók ezen kocsik esetében az átlagos 50-100 ezer forintos minimális önrésznél jóval magasabb önerőt írnak elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.