A Magyar Nemzeti Bank tavaly év elején életbe lépett etikus életbiztosítási koncepciója nyomán tovább csökkent az értékesített életbiztosítások költségmutatója (TKM). Míg 2016 végén 4,23 százalékos volt az életbiztosítások átlagos költsége, addig tavaly decemberben 3,55 százalékos átlagos költségszint mellett értékesítettek biztosításokat a társaságok. Nagy Koppány, a Magyar Nemzeti Bank biztosítás, pénztár, pénzügyi vállalkozások és közvetítők felügyeleti igazgatóságának vezetője szerint a piacról kikoptak a magas költségszintű termékek:
A piacon ellentétes hatások érvényesülnek: az új szerzések száma ugyan 14,3 százalékkal visszaesett, s így csak 172 368 biztosítást kötöttek tavaly a társaságok, ugyanakkor az etikus életbiztosítás koncepciója nyomán megnövekedett bizalom ott is visszaköszön, hogy az átlagdíj 11,6 százalékkal nőtt, s immár meghaladja a 206 ezer forintot. (Ebben nagy szerepük van a nyugdíjbiztosításoknak, amelyek az új szerződések díjbevételének immár 21 százalékát adták.)
Az etikus koncepció megalkotásakor az MNB úgy számolt, hogy a TKM-szintek csökkenése a biztosítói profitokra akkor nem fejt ki hosszú távon kedvezőtlen hatást, ha sikerül a szabályozás előtt átlagosan 6,42 éves megtartási időtartamot 9,7 évre húzni. Mint az az MNB igazgatójának a Portfolio konferenciáján elhangzó előadásából kiderült, az alkalmazkodás gyors, a biztosítói számok alapján az átlagos megtartási időtartam már 8,08 évre nőtt.
Nem lehet azonban kérdés, hogy a TKM-szintek csökkenése miatt a biztosítói bevételek is számottevően esni fognak a következő években – Nagy Koppány arra figyelmeztetett, hogy a szektor életbiztosításokon realizált eredménye annak ellenére sem nőtt tavaly, hogy az életbiztosításokból származó díjbevétel összességében 3,9 százalékkal emelkedett.
Az etikus koncepció másik eredménye az értékesítők számának csökkenése:
Az MNB igazgatója szerint ugyan a jegybank keményen beszabályozta a kezdeti költségek szintjét, de meggyőződésük, hogy nem a fenntartási (speratív) jutalékok még szélesebb elterjesztésével lehet elérni a sikeres ügyfélmegtartást – ők inkább az átláthatóbb szolgáltatásra helyeznék a hangsúlyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.