Unortodox módját választotta a tőzsdei megjelenésnek a svéd Spotify. Az online zeneszolgáltatások piacát vezető vállalat úgy döntött, hogy nem von be a piacról friss forrásokat, mivel pluszpénzre nincs szüksége a fejlesztésekhez, ám lehetővé teszi részvényeseinek, hogy értékpapírjaikat közvetlenül értékesíthessék a New York-i tőzsdén (NYSE). A cég ezzel leegyszerűsíti a listázási procedúrát, megspórolja a részvénykibocsátással járó költségeket, mentesül a bevezetést övező kockázattól, és gyakorlatilag teszteli a piacot, hogy milyen érdeklődésre számíthat majd később egy esetleges IPO során. Így a részvényeseknek sem kell attól tartaniuk, hogy egy IPO-val befektetésük veszít az értékéből. A közvetlen bevezetés egyik hátulütője viszont, hogy az árjegyző bankok mellőzése miatt – legalábbis az első időkben – nem kaphatunk reális képet a vállalati értéket tükröző árfolyamról, amely viszont így, kellő kapaszkodó nélkül, kiszámíthatatlanul változhat.
A Spotify az első „túlméretes” fecske, amely él a közvetlen bevezetés lehetőségével, és ha sikerrel jár, akkor nyarat csinál: olyan nagy startupok követik hamarosan, mint az Airbnb szállásközvetítő portál vagy az Uber Technologies fuvarmegosztó vállalat.
A tőzsdén kívüli piacokon a Spotify részvényei a vállalat tájékoztatása szerint 132,5 dolláron cseréltek gazdát, ezt alapul véve a CNBC a cég értékét a 178 millió darabos részvényállománnyal számolva 23,5 milliárd dollárra becsüli. A 2008-ban megalapított Spotify szolgáltatása a december végi adatok szerint 61 országban érhető el, előfizetőinek száma pedig meghaladja a 71 milliót. Ők reklámok nélküli teljes hozzáférést kapnak a hatalmas zenegyűjteményhez, jellemzően havi 9,99 dollárért vagy ugyanennyi euróért. Ebbe a fizetős körbe összesen 92 millió potenciális zenefogyasztót vonhatnak be, ennyien hallgatják ingyen, de sokszor zavaró korlátozásokkal a Spotifyt. A svédek világelsősége egyelőre nincs veszélyben, az őt követő Apple-nek 36 millió előfizetője van, de nem kínál ingyenes hozzáférést.
A most első ízben közzétett gazdálkodási adatok szerint a Spotify fizetős ügyfeleinek száma évről évre átlagosan 46 százalékkal nő, míg az ingyenes regisztrációt választóknál 29 százalékos a bővülési ráta. Mindez azt jelzi, hogy bőven van növekedési potenciál a hallgatóság és vele együtt a bevételek terén is. Utóbbi tavaly 4,99 milliárd dollárt tett ki, míg a két megelőző évben 3,6, illetve 2,37 milliárd dollár volt a forgalom. A startupokat általában jellemző veszteséges működés alól a Spotify sem kivétel. A cég tavalyelőtt 426, míg tavaly 461 millió dolláros üzemi veszteséget mutatott ki, azaz működése stabilizálódni látszik, ami kedvező fejlemény a befektetők szemében. Tavalyi teljes vesztesége azonban 1,5 milliárd dollár volt. Decemberben a kínai Tencent internetes óriás szállt be a vállalatba oly módon, hogy az egy évvel korábban a TPG és a Dragoneer Investment tőketársaságoktól felvett egymilliárd dolláros hitelt részvényekké konvertálták, egy részüket pedig eladták a kínaiaknak. A Spotifyjal kapcsolatos kockázatok között a zenekiadók és a dalszerzők számára fizetendő jogdíjakat teszik első helyre az elemzők, megjegyezve, hogy e téren a mohóság és a zsugoriság harca a jellemző, aminek viszont a zenekedvelő felhasználók láthatják kárát. A Spotify igyekszik hosszú távú szerződések megkötésével megnyugtatóan rendezni ezt az árfolyamgyilkos problémakört.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.