„A monopólium minden sikeres üzlet feltétele” – állítja Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója. Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft és Netflix. A hat társaság a Nasdaq 100 kapitalizációjának 45 százalékát adja, a maradékon 94 társaság osztozik. Ha az amerikai tőzsdén jelen lévő vállalatokat jobban reprezentáló S&P 500-at vesszük, akkor ez a hat társaság adja az index 14 százalékát (a maradék 499 társaság osztozik 86 százalékon).
A cégek árfolyama 2015 óta átlagosan 200 százalékkal emelkedett, nagyra is nőttek, emellett valós az a veszély, hogy az iparágukon belül monopolhelyzetbe kerülnek. Az Amazon alacsony áraival kiszorítja a hagyományos kereskedőket. Egyes elemzések szerint a cég tevékenysége miatt 295 ezer állás szűnt meg a kiskereskedelemben. A Facebook és a Google a globális online hirdetési piac 62 százalékát adja, ahol a teljes bevétel 18 százaléka a Facebooknál, 44 százaléka a Google-nél csapódik le. A Netflix online stream szolgáltató 2018 elején már 120 millió felhasználóval rendelkezett, miközben 2011 végén még csak 23 millióan használták a szolgáltatást. Az Apple piaci helyzete már régóta ismert, igaz, a Samsung sokszor megközelíti, 2017 végén az amerikai gyártó piaci részesedése 19,2 százalékos volt, azaz 216 millió készüléket értékesített tavaly.
Az utóbbi napokban azonban látszanak olyan kezdeményezések, amelyek az ilyen cégek visszaszorítását célozzák meg. Donald Trump az Amazont adóztatná meg, a Facebook éppen a felhasználók adatvédelme miatt került össztűz alá, így valószínűsíthetjük, hogy szigorúbb szabályozást fognak bevezetni a közösségi média iparágában. A Google szintén az adatvédelem és az önvezető autók problémája miatt nézhet nehezebb időszak elé. Az Apple egyre több terméket gyártana otthon, ami a profitabilitást csökkentheti a társaságnál.
Összefoglalva: fel kell készülni a hullámvasútra, a nagy technológiai cégek árfolyama nem biztos, hogy mentes lesz a volatilitástól, és ez a változás akár tartós is lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.