A nemzetközi piacokon már megjelent a hozamemelkedés. Az erősödés gyenge, de a kérdés adott: felkelthetik-e a hozamvadász privátbanki ügyfelek érdeklődését az új folyamatok, követelhetik-e a trendkövetést?
A hozam terén a vagyonkezelési szakmának – és így az ügyfeleknek is – évek óta ugyanazok a gondjai. Érdemi ügyféltömeg értette meg 2015–2018 között, hogy nem röpke átmeneti hozammentes időszakról van szó, nem csupán egy-egy rossz évük volt a fixed income piacoknak. Bár a régóta tartó nullás kamatkörnyezet lassan véget ér, e téren gyors változásra nemigen érdemes számítani. Előny, hogy az ügyfelek az elmúlt években megszokták külföldön, hogy nincsen érdemi kockázatmentes hozam semmilyen piacon. Azért hangsúlyozom, hogy külföldön, mert a trendek Magyarországon is hasonlók, ám az államadósság-kezelő lakosságiállampapír-programjai elkényeztették a megtakarítani kívánókat, hiszen ezeken az instrumentumokon keresztül el lehetett érni kockázatmentes reálkamat-prémiumot.
S hogy miért nem lesz gyors a változás? A világszerte általános likviditásbő időszak elnyúlt, részben az Európai Központi Bank későre maradt eszközvásárlási programja miatt. A hozamemelkedésnek szerves eleme az infláció alakulása, azaz a kötvényhozamok mindenképpen ennek megjelenésével nőhetnek csak. Eközben lassan megszűnik a „fedezetlen” pénzek piacra áramlása, és egy időben ráadásul úgy tűnik, az elmúlt évek féktelen részvénypiaci ralija is csillapodik az idén. Akár edukációs szempontból is hasznos tudatosítani, hogy mostantól tenni is kell a hozamért: kockázatot vállalni, bátrabbnak lenni és segítséget kérni a hozzáértőktől. Azaz a korábbinál jóval kockázattudatosabban kell befektetni. A magasabb reálhozamért vállalnunk kell az ahhoz vezető ösvényt, annak kockázataival és esetleges sikertelenségével. Ennek egyik módja az aktívabb trendkövető vagyonkezelés.
Ennek kapcsán adódik a kérdés: mindenki be tud majd rendezkedni vagyonkezelésre? Hiszen ezt a piac és különösen az ügyfelek még tanulják. Ismerve a magyar privátbanki ügyfél költségérzékenységét, lehet fenntartható modellt alkotni?
Azt szoktam mondani tizenöt éves piacelemzési tapasztalataim alapján, hogy a privátbanki szolgáltatásokért fizetett ár-érték arány alapján a magyar privátbanki ügyfél egyértelműen jobban jár, ha a szolgáltatást itthon veszi igénybe. Olcsón kap magas szakmai hozzáadott értékű tudást, ráadásul nemzetközi összehasonlításban is remek hozamteljesítmények mellett.
nagyon kedvező adókörnyezetben és még mindig – már sok éve – rendkívül baráti áron. Miközben egy ingatlanközvetítőnek gond nélkül kifizetünk két-három-négy százalék közvetítői díjat, addig az évről évre hozamot termelő privátbankárnak – aki kis túlzással az egész pénzügyi életünket ismeri – még az egy százalékot is nehezen. Ez így sokáig nem tartható fenn: a szolgáltatási színvonal évről évre nő, egyre komplexebb lesz, sőt, a hazai privátbanki szektor életében soha olyan mértékű fejlesztési aktivitás nem volt, mint az utóbbi két évben.
Mennyiben alapozható a fejlődés a digitalizációra ebben a szegmensben?
Van egy talán nem túlzó gondolatunk erről: a digitális átalakulás a bankszektor szereplői számára az elmúlt két-három évben kicsit olyan volt, mint a tinédzsereknek a szex. Mindenki beszél róla, de alig néhányan sejtik csak, hogy a gyakorlatban hogyan fogják megvalósítani. A sok egyéb tényező mellett már azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a digitalizáció révén a piac is átalakulófélben van.
ha meg szeretnének felelni a MiFID II., valamint a fin tech nyomán egyre inkább előtérbe kerülő kihívásoknak. Hatalmas teher ez fejlesztési és szakmai szempontból. De jó teher. Idővel mindenki nyer rajta: ügyfél, bank, privátbankár egyaránt. Ehhez a cégeknek jelentős erőforrásokat kell invesztálniuk mind önmaguk képzésébe, egy, a már meglévő tapasztalatokra építő, de mégis friss szemléletmód elsajátításával, mind pedig az ügyfelek számára előnyös digitális újdonságokhoz való hozzájutás érdekében. S bár ezek költségesek, hosszú távon rendszerszinten is hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tehetik a pénzügyi szolgáltatásokat.
A teljes interjút a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
(Világszintű szolgáltatás rekordalacsony áron a magyar privátbanki ügyfeleknek)
A 2017-ben először átadott CEO Awards díjak között több szektor vezetője mellett Tanácsadás – Pénzügyi szektor 2017 kategóriában Karagich Istvánt, a Blochamps igazgatóját választotta győztesnek a szakmai grémium. Idén a neves Euromoney szaklap a Blochamps Capitalt díjazta első helyezettként a SRI/Social Impact Investing Hungary kategóriában, a Messzehangzó Tehetségek Alapítvánnyal folytatott tízéves együttműködését elismerve. A Blochamps az idén, egy 12 hónapos kiválasztási metódus végén a Corporate International Magazin Estate Planning Advisory Firm of the Year in Hungary kategória győztesének járó elismerést is begyűjtötte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.