Rohamos ütemben fogynak a bankfiókok az Egyesült Királyságban – hívta fel a figyelmet a Which? nevű fogyasztóvédelmi csoport. A szervezet szerint havonta mintegy 60 bankfiókot zárnak be, és a 2015, illetve 2018 vége közötti időszakban 2868 kirendeltségre kerülhet lakat. Tavaly 879 fiókot zártak be, míg 2016-ban még csak 630-at, idén pedig még tovább emelkedhet ez a szám, hiszen csak júniusig 670 banki ügyintézési helyszínt zártak be, vagy jelentették be az erre vonatkozó terveket.
A Which? adatai szerint az egyesült királyságbeli bankfiókbezárási dömping a legérzékenyebben Skóciát érintette, ahol az elmúlt négy év során 368 kirendeltség szűnt meg. A délkeleti régióban közben 361, a délnyugatiban pedig 327 volt ugyanebben az időszakban a bezárások száma. A NatWest csukta be 2015 óta a legtöbb fiókot, az év év végére 638-ra emelkedhet ez a szám. Ezt követi a sorban az HSBC 440 bezárással, majd a Lloyds 366-tal.
A bankfiókokat ügyintézésre használó ügyfeleink száma 2014 óta 40 százalékkal esett vissza, miközben a mobiltelefonos tranzakciók száma 73 százalékkal megugrott ugyanebben az időszakban
– idézi a Royal Bank of Scotland csoport szóvivőjét a BBC. „Ahogy a vásárlók megváltoztatják a banki ügyintézési szokásaikat, úgy kell nekünk is módosítanunk a szolgáltatásainkon, ennek megfelelően fektetünk a fiókjainkba, szabjuk át a hálózatunkat, és helyettesítjük a hagyományos kirendeltségeket alternatív ügyintézési lehetőségekkel” – tette hozzá.
A pénzintézet álláspontját a bankokat képviselő UK Finance adatai is alátámasztják. A testület szerint tavaly a felnőtt lakosság 71 százaléka, azaz mintegy 38 millió fő vette igénybe online a banki szolgáltatásokat, és közel 22 millió fő intézte bankügyeit mobilos applikáción.
Mindeközben az átlagos fióklátogatások száma napi 104 volt 2017-ben, ami 26 százalékos visszaesés 2012-höz képest. A Which? arra hívta fel a figyelmet, hogy – bár kétségtelenül nő a modern módszereket alkalmazók száma – sokan vannak még azok is, akiknek nincs lehetőségük a digitális bankolásra, vagy egyszerűen csak jobban kedvelik a hagyományos bankfiókokat. A UK Finance szóvivője viszont úgy véli, a fiókbezárás mindig az utolsó lépés azt követően, hogy a pénzintézet végigzongorázott minden egyéb lehetőséget, így például a nyitvatartási idő és a személyzet csökkentését.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.