Az olajipari és a technológiai cégek teljesítettek legjobban idén a hatszáz európai vállalat teljesítményét mutató Euro Stoxx 600 szerint. Az olaj- és gázipari cégek 14,9, a technológiai vállalatok 12,9 százalékkal emelkedtek eddig, ha az osztalékot is figyelembe vesszük. A kőolaj drágulásának előnyeit élvező olajiparban a skandináv cégek vitték a prímet. A svéd Lundin Petroleum, a finn Neste Oil Oyj és a norvég Equinor 48,4, 30,3, illetve 23,7 százalékkal vezeti a szektorlistát. Az osztrák OMV a maga mínusz 3,9 százalékával a második legrosszabbul teljesítő társaság.
A technológiai cégek közül a dán Simcorp 49 százalékos plusszal lépett el a mezőnytől. A tizenegy szektorból csak kettő okozott eddig veszteséget a befektetőknek. A külön kategóriákba nem sorolt vállalatok 4,4, míg a távközlésiek 5,2 százalékkal érnek kevesebbet, mint 2017 végén.
A telekommunikációs vállalatok közül a brit BT Group árfolyama 23,2, a német Freeneté 19,9, a szintén brit Vodafone-é 19,5, a Deutsche Telekomé pedig 6,9 százalékkal zuhant. A Stoxx 600-tagok közül a brit internetes élelmiszer- és műszaki áruház, az Ocado teljesített legjobban, a cég részvényei idén 170,5 százalékkal drágultak. A társaság árfolyama azután lőtt ki, hogy bejelentették: együttműködési megállapodást kötöttek az amerikai Kroger szupermarketlánccal. A társaság elosztási hálózatot bővítő ügyleteinek is árfolyamnövelő hatásuk volt. A sor végén kullog 75 százalékos veszteséggel a Hertz autókölcsönzőben is érdekelt, de háztartási cikkek és ruházati termékek kiskereskedelmével is foglalkozó, négy kontinensen tevékenykedő német Steinhoff.
Az Ocadónak jutott a technológiai szektor iránti érdeklődésből is. Ez a hatás segítette a német Scout24-et is, amely internetes autó- és ingatlankereső szolgáltatást tart fenn. A befektetők itt a jól használható ügyféladatbázist árazzák be, például aszerint, hogy arra alapozva milyen célzott szolgáltatásokat lehet majd indítani
– mondta a Világgazdaságnak Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető stratégája.
A jól teljesítő Scout24 és a brit televíziós cég, a Sky raliját felvásárlással kapcsolatos hírek is alátámasztják, ugyanúgy, mint a svéd gyufagyártóét, a Swedish Matchét. Ezek mindegyikének kurzusa több mint 30 százalékos emelkedésen van túl. Jól teljesít idén a Ferrari is, pedig nem érkeztek a fundamentumokra vonatkozó hírek a 35,7 százalékos árfolyamralit produkáló vállalattól. „A befektetők ultraprémiumként tekintenek a maranellói márkára – tette hozzá a vezető stratéga –, nem is autógyártóként, hanem luxusmárkaként pozicionálják.”
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.