A Rába a várakozásoknak megfelelő bevételnövekedésről, ám – főleg az acélalapanyag-árak emelkedése miatt – látványosan visszaeső adózott nyereségről számolt be második negyedéves gyorsjelentésében.
„Az árbevétel dinamikus növekedésére számítottunk, de az acél drágulása miatt olyan mértékben csökkent az eredményesség, hogy emiatt csökkenhet az idei profitvárakozásunk. Korábban 1,6 milliárd forintos adózás utáni eredményt vártunk erre az évre, de lehetséges, hogy ez és a 2019-re kalkulált 1,9 milliárd forintos profitcél kismértékű revízióra szorul – mondta a Világgazdaságnak Rátkai Orsolya, az OTP Elemzési Központ elemzője az első fél év számainak ismeretében. – A hosszú távú várakozásainkat azonban ez nem feltétlenül befolyásolja, kérdés, hogy az acél ára ezen a viszonylag magas, azonban nem példa nélküli szinten milyen időtávon marad meg.”
„Az exportpiacokon mind régiónkénti, mind üzletági bontásban növekedtek a Rába bevételei. A hazai piacon a tavalyi tűzoltóautó-tender helyébe egyelőre, úgy tudni, nem lépett más, így a járműszegmensben ezen a soron 43 százalékos volt a mínusz. A futóműszegmens 2 százalékos bevételcsökkenése ehhez képest kevésbé látványos. A legnagyobb probléma az acél alapanyagok 23 százalékos éves alapú drágulása volt a cégnél az elmúlt negyedévben” – közölte Rátkai Orsolya. Ehhez hozzájárult még az energia drágulása is, de ez a második negyedévben már kevésbé volt dinamikus.
Az európai piacokon 10 százalékos vagy afeletti volt a bevétel bővülése, amelyet a szállítmányozás erős növekedése fűt
– fűzte hozzá. Európában a Scania és a Volvo számít a Rába nagyobb partnerének ezen a területen.
Oroszországban, illetve a többi FÁK-államban látványos, 60-70 százalékos a Rába növekedése, de a társaság összes bevételének csak nagyjából 10 százaléka származik innen, így ez a cégcsoport teljesítményében kevésbé fontos – tette hozzá Rátkai Orsolya. „A bevételek döntő többsége az Európai Unióból származik, így az itteni konjunktúra és a teherautó-piac helyzete sokkal meghatározóbb a Rába szempontjából. A kamatkörnyezet kedvező a fuvarozóknak, és mivel az Európai Központi Bank várhatóan nagyon óvatosan nyúl majd a kamatokhoz, ez hosszabb távon fennmaradhat. Donald Trump amerikai elnök kereskedelmi háborús retorikája az acélárakon keresztül közvetlenül is érinti a Rábát, de bevételcsökkenést még nem okozott.”
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.