Egyelőre nem tudható, mikor, sőt még az sem, kik juthatnak pénzhez annak a bírósági ítéletnek a nyomán, amely a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséget (IATA) fizetésre kötelezte a csődbe ment Malévtól vásárolt jegyek kapcsán. Az IATA most azon összeg zárolását oldhatja fel, amely a szervezet helyfoglalási rendszerében lekötött jegyek ellenértékeként bekerült az IATA fizetési rendszerébe, de a csőd bejelentéséig nem utalták át a Malévnak.
Az IATA – annak ellenére, hogy a perben alperes volt – az ügyben lényegében ártatlan, csak jogi álláspontot akart arra nézve, kinek utalja a számláján ragadt összeget. A döntés szerint a le nem utazott repülőjegyek árának 72 százalékát fizeti vissza az IATA.
A helyzet megoldásához azonban így is csak kicsivel vagyunk közelebb. Egyrészt a perben nem minden érintett iroda vett részt, így nekik még újabb kört kell futniuk. A másik oldalon pedig az irodáknak az ügyfelekkel való elszámolása is súlyos kérdéseket vet fel, hiszen a társaság 2012. február 3-i leállása óta hat év telt el, amíg az ügyfelek és az irodák nem tartották a kapcsolatot, a dokumentumok előkeresése sem lesz tehát egyszerű. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az utasok egy részét – azokat, akik bankkártyával vásárolták a jegyet, s a tranzakciót bepanaszolták – a bankkártyatársasági szabályok, az úgynevezett chargeback eljárás alapján korábban száz százalékban kártalanították a kártyakibocsátó bankok. A kártyakibocsátók ezt a kifizetést azonban a kártyatársasági szabályok szerint a bankkártya-elfogadó hálózatot üzemeltető bankoktól kérték le, amelyek viszont
Az irodák egy része ezt nehezményezve pert indított, s az egyik ügyben a bíróság jogerősen a pert indító irodának adott igazat az elfogadó bank ellenében – igaz, egy másik ügyben egy pénzintézetet nyilvánított nyertes félnek az utazási irodai partnerrel szemben. A pénzt váró oldalon tehát utazási irodák, bankok és jegyvásárlók is vannak, jó eséllyel az ítélet nyomán újabb egyeztetésekre lesz szükség. Információink szerint a chargeback keretében visszatérített összegek kapcsán a hitelintézetek (a magyarok legalábbis) aláírattak az ügyfelekkel egy nyilatkozatot, amely szerint az ügyfél lemond a későbbi kártérítési igényéről (hiszen százszázalékos kártalanítást kapott), s azt a bankra (illetve regresszálás esetén az utazási irodára) engedményezi.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.