Továbbra sincs áttörés a hazai piacon a közüzemi számlák elektronikus fizetésében. Erre utal az, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikái szerint a rendszeres (csoportos) beszedési megbízásokon alapuló tranzakciók száma az idei első negyedévben kevesebb, mint a 2016 és 2017 hasonló időszakában mért érték, ráadásul a 10,34 milliós tranzakciószám alig 20 százalékkal nagyobb a 2012-esnél.
Ezenfelül a rendszeres beszedési tranzakciók körében tartja nyilván az MNB azokat a bankon belüli belső átutalásokat is, amelyeknél a pénzintézet emeli le a tulajdonos számlájáról az esedékes törlesztőrészletet, illetve azokat is, melyeknél a szolgáltatónak ugyanannál a banknál van számlája, amelynél az ügyfélnek is. Az ilyen tranzakciók száma 3,6 százalékkal 8,25 millióra nőtt 2017 első negyedévéhez mérten, míg értékben 3,4 százalékos volt a növekedés. (A hitelezés újraindulását jelezheti ugyanakkor, hogy 2016 első negyedévéhez képest a bankon belüli rendszeres beszedési tranzakciók száma közel 15, míg a 82,4 milliárdos első negyedévi beszedés értékben 18 százalékos bővülést mutat.)
Ami a bankok közötti pénzforgalmat lebonyolító Bankközi Klíring Rendszeren keresztüli forgalmat illeti, a külső szolgáltatók összesen 143,2 milliárd forintot akartak így – felhatalmazás alapján – leemelni az ügyfelek számlájáról. A kezdeményezések 91,6 százalékban voltak sikeresek a tranzakciók száma, míg 86,4 százalékban az ügyletben érintett összeg alapján.
Szembetűnő, hogy a visszautasított tranzakciók száma drasztikusan esett 2017 első negyedévéhez képest: tavaly még 903 ezer ügyletet utasítottak vissza a bankok, míg az idei első három hónapban csak 742 ezret. (Visszautasításra akkor kerülhet sor, ha az ügyfél számláján nincs elég pénz, a követelés összege meghaladja a rendszeres beszedésre beállított limitet, vagy az ügyfél bankja nem talált felhatalmazást a teljesítésre.) Hogy az ügyfelek számláján nagyobb összeg lehet – azaz teljesíthetők a megbízások –, azt az mutatja, hogy a visszautasításokban érintett összeg 36 százalékkal 19 milliárd forint alá csökkent.
Ugyanakkor azt, hogy az ügyfelek miért kedvelik az azonnali beszedésnél jobban a pénzforgalmi szempontból már idejétmúlt sárga csekket, mindennél jobban tükrözi, hogy a visszautasított tranzakciók 48 százaléka 10 ezer forint alatti követelés kiegyenlítését akadályozta meg.
A sárga csekket viszont akkor fizetik be, amikor azt a személyes pénzügyi helyzetük leginkább lehetővé teszi.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.