BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vevők a gyorskajára a kínai befektetők

A hűvösebbre váltó kínai–amerikai kapcsolatok egyelőre megkímélik a gyorséttermi piacot, ám a tulajdonosi átrendeződések eredményeként szembeötlő, hogy a távol-keleti ország szeretne minél nagyobb szeletet kihasítani a pizzából.

Részvényenkénti 46 dolláros vételi ajánlatot dobott vissza a Yum China, vagyis a Kentucky Fried Chicken (KFC), a Pizza Hut és a Taco Bell gyorséttermi láncok üzemeltetője – értesült a Reuters. A 17,8 milliárd dollárt érő ajánlatot a Hillhouse Capital nevű kínai befektetési társaság vezette konzorcium tette, és 42 százalékos prémiumot tartalmaz a Yum China július 25-i záróárához képest, amikor is az első felvásárlási híreket megneszelték a befektetők. Azóta emelkedik az árfolyam, így mára a prémium nagysága 23 százalékosra zsugorodott, de még így is szépen lehet keresni az ügyön – ha sikerül olyan szintre emelni az ajánlatot, amelyre már a Yum nagyrészvényesei sem mondhatnak nemet.

A pénz pedig aligha lehet akadály, amikor a távol-keleti ország legnagyobb gyorsétteremláncának megszerzéséről van szó.

A konzorciumban tag még az állami China Investment Corp., az amerikai KKR és az ázsiai Baring magántőke-társaság is.

A Little Sheep a Yum China egyik étteremlánca Kínában, háromszáz egységük van
Fotó: AFP

Azt nem közölték, hogy a tagok mennyivel szállnának be, azt viszont igen, hogy az ajánlatukat azzal utasították vissza, hogy az semmilyen érdemleges pluszt nem hozna a prosperáló vállalat életébe. Pedig az ügylet nyélbe ütésén fáradozó Sam Su sem akárki, hiszen a Yum China kínai terjeszkedését elnök-vezérigazgatói beosztásban levezényelő menedzser tökéletesen tisztában van a cég értékeivel és fejlődési potenciáljával. Su most a Hillhouse partnereként jelentkezett be egykori cégéért.

A Yum Chinát két évvel ezelőtt választották le amerikai anyacégéről, a Yum! Brandsről, s vezették be részvényeit a New York-i tőzsdére (NYSE). A papír 2016. október 21-én 24,9 dolláros árfolyamon debütált, s ma épp a másfélszeresét éri. A kiszervezéskor a Primavera Capital kínai befektetési cég és a Jack Ma alapította Alibaba e-kereskedelmi csoporthoz tartozó Ant Financial pénzügyi szolgáltató jó érzékkel betársult, 460 millió dollárért vásároltak részvényeket. A Primaverát elnöklő Fred Hu a Yum China egyik független elnöki posztját is betölti.

A Yum China méretét jellemzi, hogy 1200 kínai városban van jelen, és 8100 gyorséttermet üzemeltet.

A licenc alapján üzemeltetett amerikai étteremmárkák mellett övék a 2004-ben alapított First East Dawning lánc is, amely gyorsan elkészíthető kínai ételeket kínál, valamint a 2012-ben felvásárolt, 300 éttermet üzemeltető Little Sheep hálózat. A Yum China hosszú távú tervei között egy húszezer egységből álló lánc kiépítése szerepel. A Yum! Brands dicsekedhet egyébként azzal, hogy megelőzve nagy riválisát, a McDonald’set, 1987. november 12-én ő nyithatta meg az első amerikai gyorséttermet Kínában, méghozzá egy KFC-t Peking főutcáján, a Csienmenen.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.