Részvényenkénti 46 dolláros vételi ajánlatot dobott vissza a Yum China, vagyis a Kentucky Fried Chicken (KFC), a Pizza Hut és a Taco Bell gyorséttermi láncok üzemeltetője – értesült a Reuters. A 17,8 milliárd dollárt érő ajánlatot a Hillhouse Capital nevű kínai befektetési társaság vezette konzorcium tette, és 42 százalékos prémiumot tartalmaz a Yum China július 25-i záróárához képest, amikor is az első felvásárlási híreket megneszelték a befektetők. Azóta emelkedik az árfolyam, így mára a prémium nagysága 23 százalékosra zsugorodott, de még így is szépen lehet keresni az ügyön – ha sikerül olyan szintre emelni az ajánlatot, amelyre már a Yum nagyrészvényesei sem mondhatnak nemet.
A pénz pedig aligha lehet akadály, amikor a távol-keleti ország legnagyobb gyorsétteremláncának megszerzéséről van szó.
A konzorciumban tag még az állami China Investment Corp., az amerikai KKR és az ázsiai Baring magántőke-társaság is.
Azt nem közölték, hogy a tagok mennyivel szállnának be, azt viszont igen, hogy az ajánlatukat azzal utasították vissza, hogy az semmilyen érdemleges pluszt nem hozna a prosperáló vállalat életébe. Pedig az ügylet nyélbe ütésén fáradozó Sam Su sem akárki, hiszen a Yum China kínai terjeszkedését elnök-vezérigazgatói beosztásban levezényelő menedzser tökéletesen tisztában van a cég értékeivel és fejlődési potenciáljával. Su most a Hillhouse partnereként jelentkezett be egykori cégéért.
A Yum Chinát két évvel ezelőtt választották le amerikai anyacégéről, a Yum! Brandsről, s vezették be részvényeit a New York-i tőzsdére (NYSE). A papír 2016. október 21-én 24,9 dolláros árfolyamon debütált, s ma épp a másfélszeresét éri. A kiszervezéskor a Primavera Capital kínai befektetési cég és a Jack Ma alapította Alibaba e-kereskedelmi csoporthoz tartozó Ant Financial pénzügyi szolgáltató jó érzékkel betársult, 460 millió dollárért vásároltak részvényeket. A Primaverát elnöklő Fred Hu a Yum China egyik független elnöki posztját is betölti.
A Yum China méretét jellemzi, hogy 1200 kínai városban van jelen, és 8100 gyorséttermet üzemeltet.
A licenc alapján üzemeltetett amerikai étteremmárkák mellett övék a 2004-ben alapított First East Dawning lánc is, amely gyorsan elkészíthető kínai ételeket kínál, valamint a 2012-ben felvásárolt, 300 éttermet üzemeltető Little Sheep hálózat. A Yum China hosszú távú tervei között egy húszezer egységből álló lánc kiépítése szerepel. A Yum! Brands dicsekedhet egyébként azzal, hogy megelőzve nagy riválisát, a McDonald’set, 1987. november 12-én ő nyithatta meg az első amerikai gyorséttermet Kínában, méghozzá egy KFC-t Peking főutcáján, a Csienmenen.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.