Drámai mértékben lassult az Uber Technologies bevételbővülése a harmadik negyedévben: a fuvarmegosztásban, a házhoz szállításban és az önjáró autózásban élenjáró amerikai unikornis az egy évvel korábbinál 38 százalékkal, a megelőző negyedévinél pedig 5 százalékkal nagyobb, 2,95 milliárd dolláros forgalmat mutatott ki. Fél évvel ezelőtt, amikor a cég a SoftBank 9,3 milliárd dolláros beszállásáról folytatott tárgyalásokat, még 70 százalék feletti volt az éves összevetésű bővülési tempó.
Az Uber közreműködésével 12,7 milliárd dollár értékű fuvart bonyolítottak le július és szeptember között, ez éves alapon 34, negyedéves alapon 6 százalékos előrelépés.
Az Uber most először tett közzé pénzügyi adatokat az Uber Eats szolgáltatásáról, eszerint az étel-házhozszállítási üzletága 2,1 milliárd dollár értékű fuvart teljesített, ami a teljes bevétel 17 százalékának felel meg. A vállalat költségeinek jelentős – nem számszerűsített – részét egyébként épp az Eats elterjesztése vitte el. Ami viszont annyiból nem szerencsés, hogy a házhoz szállításon elérhető haszonkulcs sajtóhírek szerint jóval alacsonyabb a fuvarmegosztáson elérhetőnél.
Az korántsem meglepő, hogy az Uber ezúttal is veszteséges volt, az előző évinél ugyan kevésbé, de az előző háromhavinál 20 százalékkal magasabb, 1,07 milliárd dolláros mínuszt mutattak ki az adózott eredményben. A Reuters az elemzésében ezt nem tekinti túl jó előjelnek a jövő évre tervezett elsődleges részvénykibocsátásra (IPO) készülő Ubernél.
Összehasonlítják a szintén technológiai cégek közé sorolt Amazonnal, amely 2005-ben ugyancsak 3 milliárd dollárhoz közeli forgalmat bonyolított le, de akkor már 199 milliós profitot is kitermelt ebből. Ilyen mutatók mellett az Amazon piaci értéke akkor negyede volt a mostani Uberének. Az Uber kapitalizációja a legutóbbi feltőkésítési kör alapján 76 milliárd dollárra tehető. A menedzsment a céget 100 milliárd dollárosra értékelő IPO-ról vizionál.
A The Wall Street Journal keddi technológiai konferenciáján az Uber irányításával tavaly ősszel megbízott Dara Khosrowshahi az IPO lehetséges időpontjaként 2019 második fél évét jelölte meg, igaz, korábban szűkebb körben még az első fél évet favorizálta.
A tanácsadókat már kiválasztották, ám ezután nagy taktikázás következhet a helyi riválissal, a Lyfttel szemben, amely ugyancsak IPO-ra készül, méghozzá a jövő év első felében. Khosrowshahi szerint épp kettejük versenyfutása vezet oda, hogy az Uber amerikai fuvarmegosztó szolgáltatása veszteséget termel, miközben a globális piacon számos országban nyereséges ez a tevékenység. Mindenesetre az Uber még bátran fejleszthet és égetheti a pénzt az IPO-ra készülve, hiszen szabad készpénzállománya a negyedév végén 6,55 milliárd dollár volt, s ebben még nincsen benne az a félmilliárd, amelyet az önvezető autózás fejlesztésére vele szövetségre lépő Toyota utal át neki.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.