A Provident Pénzügyi Zrt. saját ügyfélkörben végzett felmérése azt vizsgálta, hogy a magyar háztartások milyen módon fedezték az ünnepek költségeit, mire mennyit fordítottak, és az ünnepi kiadások anyagi szempontból hogyan befolyásolták a család számára 2019 első hónapjait.
2018 karácsonyán és szilveszterén ötből kettő válaszadó több kiadást engedhetett meg magának, mint 2017-ben – arányuk 10 százalékkal meghaladja azokét, akik csökkenő kiadásokról számoltak be. A bővülő lehetőségek annak is köszönhetőek, hogy a résztvevők mintegy fele előtakarékoskodott, azaz jó előre félretette az ajándékokra és ünnepi menüre szánt összeget.
Csakúgy, mint 2017 végén, most is csupán minden tizedik válaszadó finanszírozta hitelből az ünnepi kiadásokat, míg minden hetedik kutatásban résztvevő a munkáltatójától kapott év végi jutalmakból fedezhette a költségeket.
A válaszadók közel egyharmada (29 százalék) húsz- és ötvenezer forint közötti összeget fordított az ünnepekre, és majdnem ugyanannyian (28 százalék) ennél többet, akár ötven-százezer forintot is megengedhettek maguknak (utóbbi kategória viszont 3 százalékkal csökkent 2017-hez viszonyítva).
Arra a kérdésre, hogy a karácsonyi és szilveszteri kiadások miatt le kell-e mondaniuk valamiről az újév első hónapjaiban, a kutatásban résztvevők a korábbi években megszokott optimizmussal nyilatkoztak:
75 százalékuk úgy véli, hogy nem kell meghúzniuk a nadrágszíjat.
2018-ban a válaszadók 46 százaléka élelmiszerre, míg 39 százalék az ajándékokra költötte a legtöbbet az ünnepek során. tavaly a megkérdezettek jellemzően otthon, családi körben töltötték az ünnepeket, illetve akik elutaztak, ők is inkább a rokonokat látogatták meg (6 százalék).
Ami az ajándékokat illeti, tovább csökkent az elektronikai eszközök, például a mobiltelefonok és tabletek népszerűsége.
Míg 2016-ban ezek számítottak a legkedveltebb ajándéknak, addig, 2018-ban csupán a megkérdezettek mindössze 9 százaléka gondolkodott ebben a lehetőségben.
2017 legnagyobb kedvence, az utazás idén lecsúszott a dobogóról, a megkérdezettek csupán 2 százaléka említette. Az interjúalanyok a szeretteikkel együtt töltött időt tekintették a legnagyobb értéknek – ezt a tényezőt minden ötödik megkérdezett spontán említette az interjúk során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.