Az Uber számára fuvarszolgáltatást végző sofőrök a cég független szerződéses partnereinek számítanak, s nem tekinthetők munkavállalóknak – ezt az állásfoglalást tette közzé az amerikai munkaügyi hatóság (NLRB) főtanácsnoka. A Donald Trump kezdeményezésére kinevezett Peter Robb még április közepén fogalmazta meg álláspontját, amelyet kedden tettek közzé.
Érvelése szerint az Uber-sofőrök már csak azért sem esnek a szövetségi munkatörvény hatálya alá, mert saját szabadidejükben, saját autójukkal végeznek szolgáltatást, és semmi nem gátolja őket abban, hogy az Uber riválisaitól is megrendeléseket vegyenek fel. Következésképpen az Uber sofőrjeit nem illeti meg a szakszervezet-alapítási jog, pedig érdekképviseletbe tömörülve jóval hatékonyabban tudnának fellépni munkaadójuk ellen.
A sokszor kritizált munkakörülményeik javítása is értelmezhetetlen ezután, mivel a sofőrök a maguk urai, a szerződéseken pedig mindkét fél akaratának megfelelően lehet módosítani. A főtanácsnok határozata ellen az NLRB-hez lehet fellebbezni. Az állásfoglalás mérföldkőnek számít az évek óta zajló munkaügyi jogvitában, amely számos esetben a bíróságokon folyik. A munkavállalók érdekében sokszor hivatalból intézkedő NLRB értelmezésében 180 fokos fordulat történt, ugyanis Barack Obama elnöksége alatt még többnyire munkaviszonyként értékelték az adott cégtől ilyen szinten függő partnerek foglalkoztatását. A gyakorlatilag munkavállalóként dolgoztatott, de hivatalosan független szerződéses partnerként kezelt embereket számos kötelező juttatástól és jogtól fosztanak meg a státuszuk miatt:
nem jár nekik a minimálbér, nincs túlóra-kifizetés, és adókedvezményeket sem vehetnek igénybe.
Eközben a cégek hatalmas költségmegtakarítást érnek el a foglalkoztatásukkal. Nem is csoda, hogy a megkönnyebbülést jelentő hírre az Uber árfolyama 7,7 százalékkal, míg a rivális Lyfté 5 százalékkal erősödött a New York-i tőzsdén. Az Uber közleményben üdvözölte a döntést. Hangsúlyozták:
ezután is fokozottan ügyelnek arra, hogy független partnereik minőségi és biztonságos körülmények között dolgozhassanak.
A cég konkrétabb lépéseket is tesz, így az igazát bíróság előtt kereső, több tízezer Uber-sofőrrel való megegyezésre 190 millió dollárt különített el.
Ráfért az Uberre a jó hír, hiszen a múlt pénteken 45 dolláron debütáló részvényük szabadesésben zuhant egészen 36,6 dollárig, onnan húzták vissza most az árfolyamot 40 dollárra. Az Uber egyébként a túljegyzés esetén szokásos 15 százalékos pluszrészvénymennyiséget is eladta, mi több, ezt meghaladóan a kibocsátást menedzselő cégek – jelen esetben a Morgan Stanley és társai – éltek a naked short opcióval, vagyis az Uber árfolyamesésére fogadtak fedezetlenül, igaz, kis mennyiségben. Ami merőben szokatlan ugyan, de legális, és az Uber kibocsátási prospektusa is tartalmazta az opciót. A Morgan Stanley a közreműködésért a Bloomberg szerint 41 millió dollárt meghaladó összeget számlázhatott ki, míg a Goldman Sachs és a Bank of America 32 milliárdon osztozhattak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.