A magyar 16-17 évesek (tinédzserek) nagyobb arányban jellemzik magukat takarékos emberként, mint a nagykorúak, mégis kevésbé jellemző rájuk a mindennapi takarékosság – derül ki a CIB Bank megbízásából készült kutatásból, amely a Takarékossági Világnap apropóján készült. Míg a megkérdezett tinédzserek 48 százaléka mondta magát takarékosnak, addig a nagykorúak 39 százaléka jellemezte így magát. Ugyanakkor ezt az attitűdöt nem adják vissza teljes egészében a konkrét életvitelre vonatkozó kérdésekre adott válaszok.
Ahol a kényelmet nem befolyásolja a takarékoskodás, minden magyar fegyelmezett: 80 százalék fölötti azok aránya, akik lekapcsolják maguk után a villanyt, energiatakarékos izzót vesznek, sőt, a megkérdezettek 57 százaléka csapvizet fogyaszt ásványvíz helyett. A magyarok nagy arányban takarékoskodnak az energiával is. A tinédzserek közel fele szerint ez azért fontos, mert felelősen kell bánnunk a Föld erőforrásaival, és negyede szerint pedig pénzügyi kérdés.
A nagykorú megkérdezettek 72 százaléka állítja, hogy pénzügyi megfontolás, de 65 százalék szerint a Föld iránt érzett felelősség is.
A takarékossághoz való hozzáállás jól megmutatkozik olyan tevékenységekben is, mint például a fürdés vagy a mindennapi közlekedés. A tinédzserek csaknem fele hosszasan tusol, engedi magára a vizet, negyedük kádban fürdik, és csak negyedük tusol röviden, elzárva a vizet szappanozás közben. Ezzel szemben a nagykorú megkérdezettek 42 százaléka röviden tusol, csak egyharmada engedi hosszan magára a vizet, és 21 százalék fürdik kádban. A mosdónál például fogmosás vagy borotválkozás közben is a tinik pazarolnak jobban: 78 százalékuk zárja el a vizet, ha épp nincs rá szükség, míg a nagykorúaknál ez 83 százalékra rúg.
A 16-17 éves megkérdezettek között 45, a nagykorúak között 39 százalék veszi igénybe a mindennapi közlekedésre a tömegközlekedést, és a nagykorúak csaknem egynegyede saját autóval jár. Kerékpárral majdnem azonos arányban járnak a tinik és a nagykorúak, míg a gyalogos közlekedés inkább jellemző a fiatalabbakra.
A gyorsaság, az egyszerűség és a spórolás egyértelműen befolyásolja a döntést.
Minden ötödik magyar, beleértve a tiniket és a nagykorúakat is, drágábban is megveszi a környezetbarát termékeket, míg a magyarok több mint fele, de kevesebb, mint kétharmada mondja azt, hogy az ár-érték arány szerint dönt. Tizenöt százalék alatt van azok aránya, akik az olcsóbb termékeket veszik meg akkor is, ha az nem környezetbarát.
A kutatás szerint a magyarok elkötelezettek a takarékos életmód iránt, de csaknem negyven százalékuknál a kényelmi szempontok fontos határt jelentenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.