Az MNB összesen 21 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-re, illetve az AGENTA-Consulting Kft.-re, egyebek közt ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, adatszolgáltatási és az ügynökök regisztrációjára és nyilvántartására vonatkozó – rendszerszintű kockázatot nem jelentő – szabálytalanságok miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot folytatott le a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-nél (Hungarikum), és – az annak tulajdonában álló – AGENTA-Consulting Biztosítás- és Pénzügyi Szolgáltatás Közvetítő Kft.-nél (AGENTA-Consulting). A vizsgálat a 2016. januártól az ellenőrzés lezárásáig tartó időszakot tekintette át.
A jegybank megállapította, hogy a Hungarikum biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével összefüggő összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzata nem volt megfelelő, valamint, hogy
a társaság nem végezte el az ösztönzők esetleges káros hatásaira vonatkozó, a jogszabály által előírt átfogó elemzést.
A Hungarikum továbbá a biztosítási alkuszi tevékenysége során nem mindenkor teljesítette dokumentáltan és teljeskörűen a szerződéskötést megelőző ügyfél-tájékoztatási, és ajánlatelemzési kötelezettségét, továbbá igényfelmérési kötelezettségének nem a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglaltakkal összhangban tett eleget.
A biztosítási ajánlatok elemzése több esetben nem azonosítható módon történt meg, így nem volt megállapítható, hogy az milyen adatok alapján, és tárgyszerűen történt-e meg.
A Hungarikum panaszkezelési szabályzata is hiányos, néhol pontatlan volt.
Az AGENTA-Consulting biztosítási és pénzpiaci többes ügynök esetében az MNB ugyancsak több hiányosságot talált az összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzatban. A társaság pontatlanul vezette – az egyes közvetítőinek termékértékesítési jogosultságával szorosan összefüggő – szakmai képzési, továbbképzési nyilvántartását.
Biztosítási ügynökei kapcsán egyes esetekben nem a törvényi határidőben jelentette be azok fennálló jogviszonyának kezdetét és végét.
Az Agenta Consulting esetében előfordult, hogy más-más aláírási dátumot tartalmazott a biztosítási ajánlat, illetve az azokról vezetett nyilvántartás.
Az eljárás során a jegybank további pontatatlanságokat állapított meg az Agenta-Consulting panaszkezelési szabályzata kapcsán is. A vizsgálat az Agenta esetén feltárt továbbá az ügyfél-tájékoztatással, igényfelméréssel és a versengő ajánlatok bemutatásával, elemzésével kapcsolatos hiányosságokat mind a biztosításközvetítői, mind a pénzpiaci közvetítői tevékenységével összefüggésben.
A feltárt jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozataiban
Kötelezte emellett a társaságokat a feltárt hiányosságok pótlására és a jogszabályszerű működés helyreállítására.
A jegybank a bírság összegének meghatározásakor a piaci pozícióik és méretük mellett figyelembe vette, hogy mindkét társaság együttműködő magatartást tanúsított a vizsgálatban, és már a felügyeleti vizsgálat során tájékoztatást nyújtottak a feltárt hiányosságok orvoslására tett intézkedéseikről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.