Az európai pénzintézetek túlnyomó többsége (81 százaléka) lehetőségként tekint az Európai Unióban szeptember 14-én érvénybe lépő második pénzforgalmi irányelvre (PSD2). A bankok többsége azonban még továbbra is vonakodik aktívan kihasználni az új lehetőségeket:
eddig mindössze az egyharmaduk (35 százalék) döntött úgy, hogy külső (harmadik fél) szolgáltatói szerepkört vesz fel.
Ezek a fő megállapításai a Roland Berger vállalat tanulmányának, amely tizenkét európai piac több mint negyven vezető bankja, külső szolgáltatója és technológiai nagyvállalata képviselőinek bevonásával készült.
Az erősebb fogyasztóvédelem és a biztonságosabb fizetés mellett az irányelv a bankok számára is élénkebb versenyt teremt, hiszen mostantól kötelesek harmadik félnek hozzáférést biztosítani a saját ügyféladataikhoz. A PSD2 emellett új stratégiai lehetőségeket kínál az EU egészére kiterjedő nyílt bankolás megvalósítása felé vezető úton. Lehetővé teszi a bankok számára, hogy még több külső adattal egészítsék ki már meglévő, rendkívül gazdag ügyfél-információs adatbázisukat. Ebből eredően a bankok csaknem háromnegyede (72 százaléka) szolgáltatásportfóliója fejlesztésére és ügyfélköre bővítésére készül a PSD2-vel. Többségük azonban a kutatás eredményei szerint még nem érte el ezt a fázist, és egyelőre a hatósági minimumkövetelmények teljesítésére összpontosít.
A nyílt bankolás gyökeresen átalakítja a pénzügyi szektor értékláncát. Ehhez a Roland Berger által kiadott közlemény szerint minden szereplőnek alkalmazkodnia kell. Először világosan meg kell határozniuk a saját stratégiai pozíciójukat. A jövőben egyetlen pénzintézet sem fogja tudni egyedül biztosítani az összes, nagymértékben szélesedő szolgáltatást. Az európai bankoknak még mindig van esélyük megragadni ezeket a lehetőségeket. A PSD2 megszabta a kereteket, most a bankokon a sor, hogy azokat tartalommal töltsék meg. | VG
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.