Hatalmas eszközértékesítésekbe kezdtek a vagyonkezelők Kelet-Ázsia-szerte, ahogy közeledik a kínai Ant Group pénzügyi technológiai cég októberre várt elsődleges nyilvános részvénykibocsátása (IPO). Az már teljesen rutinszerű, hogy egy-egy nagyobb tranzakció esetén meghitelezik kiemelt ügyfeleiket a sikeres részvétel érdekében, ám most, a várhatóan rekordméretű IPO esetében sokkal nagyobb nyomás alatt dolgoznak, mert szinte kötelező elvárás megfelelő méretű részvénycsomaghoz juttatni az ügyfeleiket – mondta a Reutersnak az egyik vezető hongkongi bankár. Mint hozzátette, az esélyeiket az allokáció során csak egy módon javíthatják, ha minél több részvényt jegyeznek le.
Az e-kereskedelmi gigász Alibaba irányító befolyása alatt álló Ant Group a múlt héten megjelent előzetes tájékoztatójában ugyan még nem jelölte meg a kibocsátás méretét, illetve pontos menetrendjét, de a kiszivárgó értesülések szerint
a sanghaji és a hongkongi tőzsdére egyszerre bevezetett 10 százalékos részvénycsomag értékesítéséből akár 30 milliárd amerikai dollárnak megfelelő összeg is befolyhat.
Ha pedig a sikeren felbuzdulva a tartalék részvénykeretet is piacra dobják (azaz élnek a greenshoe-opcióval), 33,5 milliárd dollárt is beszedhetnek.
Könnyen lehet tehát, hogy a Saudi Aramco tavaly decemberi 29,4 milliárd dolláros IPO-világcsúcsa egy évet sem fog megélni.
Az sem világos még, hogy a kettős jegyzés folyamán a két tőzsde között milyen százalékos arányban osztják majd el a papírokat. A bennfentesek ugyanakkor tudni vélik, hogy valószínűleg a sanghaji parkettre, azon belül pedig a Nasdaqra hajazó Star Market nevű platformra kerül a részvények nagyobbik fele. Az IPO-t vezető menedzserek ugyanis a hírek szerint azzal keresik meg sorra a kínai intézményi befektetőket, hogy 1-1,5 milliárd jüanért (146-220 millió dollár) jegyezzenek a Star Marketre kerülő részvényekből, és legalább 12 hónapig tartsák őket a portfóliójukban (lock-up megállapodás).
Az Ant Group IPO-ja jelentősen megnövelheti a Star Market ázsióját az amerikai értékpapírpiaci szigorításoktól megrettent, tőzsdére igyekvő kínai cégek körében. Az ezen a tőzsdei platformon jegyzett társaságok részvénykibocsátásain az év első hét hónapjában összesen 10,3 milliárd dollár friss tőkét vontak be, ami a Nasdaq után a második legjobb eredmény volt globálisan, és amivel megelőzték Hongkongot, valamint az eddig első számú sanghaji piacot is – derül ki a Refinitiv adataiból. Nem véletlen tehát, hogy Amerikában is megszólaltak a kritikus hangok, amelyek szerint a 225 milliárd dollárra becsült értékű Ant Groupnak, amely az első fél évben 10,6 milliárd dolláros bevételt ért el, jobb helye lett volna a Nasdaqon vagy a New York-i börzén. Az állandósult amerikai–kínai kereskedelmi és politikai konfliktusok azonban ezt lehetetlenné tették.
Ráadásul szintén az év első felében a fintech startup nettó nyeresége év/év alapon több mint a tízszeresével, 3,2 milliárd dollárra nőtt. A társaság által működtetett Alipay mobilos fizetési alkalmazásnak 12 hónap alatt – június 30-cal bezárólag – globálisan egymilliárd, ezen belül Kínában 711 millió aktív felhasználója volt. Az utóbbiak ez alatt az idő alatt 17 ezermilliárd dollárt költöttek el az alkalmazáson keresztül. Az Alipay részesedése az Ant Group bevételeiben azonban a két évvel ezelőtti 50 százalékról 36 százalékra csökkent. A céghez tartozik még ugyanis a Yu’e Bao, a világ legnagyobb pénzpiaci alapja, illetve több hitelezéssel foglalkozó érdekeltség is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.