A Tesla 5 százalékos mínusszal „ünnepelte” csatlakozását az S&P 500-as indexhez a tegnapi nyitásban. A New York-i tőzsde hatodik legértékesebb vállalatának részvényárfolyama az idén 708 százalékkal nőtt, ebből 70-et az indexhez való sikeres felvételi vizsga november közepi bejelentése óta, 6-ot pedig pénteken teljesített, amikor az indexkövető befektetési alapoknak át kellett alakítaniuk a portfóliójukat, hogy leképezzék a megváltozott arányokat.
Nem kis tételről, 90,3 milliárd dollár megmozgatásáról volt szó, ennyit költöttek az alapok Tesla-részvényekre november 16. óta, holott az akkori árfolyam alapján 51 milliárd dollárral meg lehetett volna úszni az indexkövetéssel járó kötelezettséget.
Mivel a Tesla környékéről más, a fundamentumokat érintő hír azóta se jött, a vakcinahatás mellett a felvétel ténye fújt 40 milliárd dollárt a kapitalizáción. Szakértők szerint innentől a luftballonba gázt pumpáló szelep minden bizonnyal lezár, s akár rükvercbe is kapcsolhat az árfolyam. Arra is felhívták a figyelmet, hogy az indexkövető alapok kockázatkerülő kisbefektetőinek túl rágós falat lehet a Tesla, és pénzüket féltve inkább más eszközt választanak. Az elektromosautó-gyártó részvényei 1,69 százalékos súlyarányt képviselnek a Wall Street irányadó mutatójában Howard Silverblatt, az indexet kezelő S&P Dow Jones Indices elemzője szerint. A cég az S&P 500-as előretekintő P/E értékeltségi mutatóját 22,3-ről 22,6-re húzza fel.
Érdekesség, hogy a helyét a Teslának Apartment Investment and Management Co. sem vesztett az ügyön, sőt, a kihullását hivatalosító bejelentés óta 5,1 százalékkal emelkedett az árfolyama. Az arányok érzékeltetésére: az ingatlanok hasznosításával foglalkozó befektetési társaság piaci értékének 937-szeresét éri ma a Tesla, igaz, az utóbbi nem mondhatja el magáról, hogy folyamatosan nyereséget termel. Elon Musk autós cége csak zsinórban a negyedik negyedéve büszkélkedhet ezzel – egyébként mindeddig ez volt a gátja az S&P 500-ba való felvételének. A cég papírjaival a brókerek eszelős forgalmat bonyolítanak le a tőzsdén, az utóbbi 12 hónap napi átlagban 18 milliárd dolláros kereskedési értéket hozott, míg a második helyezett Apple papírjai csak 14 milliárd dollárért cseréltek gazdát. A Tesla-részvények ötödével Elon Musk és szűk környezete rendelkezik.
Ha a tőzsdén nem is, technikai vonalon garantáltan folytatja sikertörténetét a Tesla, amely az idén olyan mérföldkőhöz ért, mint a Ford a legendás T-modell megalkotásakor, vagy mint a General Motors, amikor 2009-ben megmenekült a teljes összeomlástól. A Teslát tekintik az elektromos autózás úttörőjének, egyben az egy évszázadon át egyeduralkodó belső égésű motorok sírásójának. Az utóbbiak a nagy piacokról 2030-at követően kikopnak, a folyamat visszafordíthatatlan. Az IHS Markit tanácsadó cég szerint a tavalyi termelési szintet jó esetben 2023-ra tudja ismét elérni a világ autóipara, ebben a három évben összesen 20 millióval kevesebb autó készül annál, mint hogyha járványmentes körülmények közt élnénk.
A Teslát a vírus sem zavarja, az egy év alatt felhúzott és a Model 3 sorozatgyártását éppen egy éve megkezdő sanghaji Gigafactory teljes kapacitáson dolgozik, és a Berlintől délre épülő, évi félmillió autót kibocsátó grünheidei óriásgyár jövő júliusi startját sem fenyegeti veszély.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.