BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rükvercbe kapcsolt a Tesla-árfolyam

A Teslával az eddigi legmagasabb, 659 milliárd dollár piaci értékű vállalat csatlakozott tegnap az S&P 500-as indexet alkotó elitklubhoz.

A Tesla 5 százalékos mínusszal „ünnepelte” csatlakozását az S&P 500-as indexhez a tegnapi nyitásban. A New York-i tőzsde hatodik legértékesebb vállalatának részvényárfolyama az idén 708 százalékkal nőtt, ebből 70-et az indexhez való sikeres felvételi vizsga november közepi bejelentése óta, 6-ot pedig pénteken teljesített, amikor az indexkövető befektetési alapoknak át kellett alakítaniuk a portfóliójukat, hogy leképezzék a megváltozott arányokat.

Nem kis tételről, 90,3 milliárd dollár megmozgatásáról volt szó, ennyit költöttek az alapok Tesla-részvényekre novem­ber 16. óta, holott az akkori árfolyam alapján 51 milliárd dollárral meg lehetett volna úszni az indexkövetéssel járó kötelezettséget.

Mivel a Tesla környékéről más, a fundamentumokat érintő hír azóta se jött, a vakcinahatás mellett a felvétel ténye fújt 40 milliárd dollárt a kapitalizáción. Szakértők szerint innentől a luftballonba gázt pumpáló szelep minden bizonnyal lezár, s akár rükvercbe is kapcsolhat az árfolyam. Arra is felhívták a figyelmet, hogy az indexkövető alapok kockázatkerülő kisbefektetőinek túl rágós falat lehet a Tesla, és pénzüket féltve inkább más eszközt választanak. Az elektromosautó-gyártó részvényei 1,69 százalékos súlyarányt képviselnek a Wall Street irányadó mutatójában Howard Silverblatt, az indexet kezelő S&P Dow Jones Indices elemzője szerint. A cég az S&P 500-as előretekintő P/E értékeltségi mutatóját 22,3-ről 22,6-re húzza fel.

Fotó: Shutterstock

Érdekesség, hogy a helyét a Teslának Apartment Investment and Management Co. sem vesztett az ügyön, sőt, a kihullását hivatalosító bejelentés óta 5,1 százalékkal emelkedett az árfolyama. Az arányok érzékeltetésére: az ingatlanok hasznosításával foglalkozó befektetési társaság piaci értékének 937-szeresét éri ma a Tesla, igaz, az utóbbi nem mondhatja el magáról, hogy folyamatosan nyereséget termel. Elon Musk autós cége csak zsinórban a negyedik negyedéve büszkélkedhet ezzel – egyébként mindeddig ez volt a gátja az S&P 500-ba való felvételének. A cég papírjaival a brókerek eszelős forgalmat bonyolítanak le a tőzsdén, az utóbbi 12 hónap napi átlagban 18 milliárd dolláros kereskedési értéket hozott, míg a második helyezett Apple papírjai csak 14 milliárd dollárért cseréltek gazdát. A Tesla-részvények ötödével Elon Musk és szűk környezete rendelkezik.

Ha a tőzsdén nem is, technikai vonalon garantáltan folytatja sikertörténetét a Tesla, amely az idén olyan mérföldkőhöz ért, mint a Ford a legendás T-modell megalkotásakor, vagy mint a General Motors, amikor 2009-ben megmenekült a teljes összeomlástól. A Teslát tekintik az elektromos autózás úttörőjének, egyben az egy évszázadon át egyeduralkodó belső égésű motorok sírásójának. Az utóbbiak a nagy piacokról 2030-at követően kikopnak, a folyamat visszafordíthatatlan. Az IHS Markit tanácsadó cég szerint a tavalyi termelési szintet jó esetben 2023-ra tudja ismét elérni a világ autóipara, ebben a három évben összesen 20 millióval kevesebb autó készül annál, mint hogyha járványmentes körülmények közt élnénk.

A Teslát a vírus sem zavarja, az egy év alatt felhúzott és a Model 3 sorozatgyártását éppen egy éve megkezdő sanghaji Gigafactory teljes kapacitáson dolgozik, és a Berlintől délre épülő, évi félmillió autót kibocsátó grünheidei óriásgyár jövő júliusi startját sem fenyegeti veszély.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.