Mindannyian tapasztaltuk már, hogy nem mindig tudunk beazonosítani minden vásárlást, amelyet számlatörténetünkben látunk.
Például a kereskedő neve felismerhetetlen, vagy a fizetést feldolgozó neve jelenik meg a kereskedő neve helyett.
A Mastercard új közvélemény-kutatásából kiderült, hogy sok digitális banki ügyfél számára ez egy általános probléma, amely a legtöbb emberből negatív érzelmeket vált ki, a potenciális csalások miatti szorongás pedig olyan visszafizetési igények benyújtására készteti a fogyasztókat, amelyek elkerülhetők lennének.
A Mastercard és az Ethoca kedden bejelentett egy új digitális banki megoldást, amely részletes leírást ad a kártyás tranzakciók előzményeiről és ezáltal átláthatóbbá teszi a kártyabirtokosok számára vásárlásaik nyomon követését. A Mastercard vállalata, az Ethoca technológiája által
a fogyasztók részletes információkat kaphatnak kártyás vásárlásaikról, mint például a kereskedő nevét, logóját és a vásárlás helyét.
Ennek érdekében már most felkérték a kereskedőket, hogy minél hamarabb töltsék fel logóikat a megadott felületre, így növelve márkájuk ismertségét és csökkentsék a téves visszaterhelési igényekkel járó tranzakciós zavarokat. A felhasználói tapasztalatok javítása és a digitális élmény növelése érdekében a Mastercard elkötelezett amellett, hogy a kibocsátókkal és a kereskedőkkel együtt egységes banki szabvány szerint dolgozzon.
Közös céljuk, hogy a kibővített, átláthatóbb banki tranzakciótörténet 2022-ig elérhetővé váljon a digitális banki csatornákon.
A Mastercard 11 ország részvételvével készült kutatása szerint a válaszadók 77 százaléka számolt be arról, hogy néha nem tudja beazonosítani vásárlásai egy részét a tranzakció történetben. (Majdnem minden ötödik ember esetében ez gyakran vagy nagyon gyakran fordult elő.) Ez a probléma a kártyabirtokosokat különböző módon érinti: 42 százalék aggódik, 30 százalék bosszankodik, 15 százalék elveszettnek érzi magát, 12 százalék pedig tehetetlennek.
Az adatok hasonlóan oszlanak meg itthon is. Magyarországon a válaszadók 78 százalék-számolt be arról, hogy néha nem tudja azonosítani vásárlását, 48 százaléka aggódik, 32 százalék bosszankodik, 17 százalék tehetetlennek és 7 százalék pedig elveszettnek érzi magát a kialakult helyzet miatt.
A kutatás szerint azok számára, akik nem tudják felidézni a vásárlást, a leggyakoribb megoldásként azonnal hívják a bankjukat (35 százalék) vagy ritkább esetben a kereskedőt (6 százalék).
Míg a fogyasztók 59 százaléka elismeri, hogy egy idő után eszébe jut a kérdéses tranzakció, a bolgárok, görögök, románok és ukránok elsősorban a bankjukat hívják, ahelyett, hogy maguk próbálnák azonosítani a tranzakciót.
A magyarországi adatok szerint, míg a kártyabirtokosok 61 százalék végül fel tudja idézni a vásárlást, 33 százalék legelőször inkább a bankját keresi fel, 11 százalék pedig a kereskedőt.
Miért jó ez az új megoldás a fogyasztóknak?
• Itthon a válaszadók 78 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fenti, kétes esetekben panaszt nyújt be bankjának. A kártyabirtokosok 26 százalékának később eszébe jutott a vásárlás, és 11 százaléknál derült ki, hogy egy másik családtag vásárlásáról volt szó. A kibővített tranzakciók jól láthatóan megjelenítik a kereskedői információkat (teljes név, logó, a vásárlás helye), közvetlenül a mobilbanki alkalmazásban.
• Az átlátható információk birtokában nő a fogyasztók elégedettsége, mert tisztán látják, hogy kitől és mit vásároltak meg. Ezzel megelőzhetőek az időigényes és frusztráló vitarendezési eljárások, amelyek a kapcsolatfelvétellel, a tranzakció ellenőrzésével és igazolásával együtt ez átlagosan 2 hétig is eltarthatnak.
A felmérés válaszadói megerősítették, hogy szeretnének részletesebb információkat kapni annak érdekében, hogy könnyebben és gyorsabban tudják azonosítani vásárlásaikat. Véleményük szerint a leghasznosabb részletek a kereskedő neve (67 százalék), a vásárlás helye (44 százalék) és a kereskedő logója (31 százalék) lennének.
A magyar kártyabirtokosok is hasonlóan nyilatkoztak.
Számukra a leghasznosabb információk: a kereskedő neve (58 százalék), a vásárlás helye (38 százalék) és a kereskedő logója (35 százalék).
Az ilyen részletes tranzakciós előzmények segítenék a fogyasztókat abban, hogy gyorsan felismerjék a boltot (48 százalék), magát a vásárlást (48 százalék), de ami a legfontosabb, hogy a kártyabirtokosoknak biztonságérzetet adna tranzakcióik felett (41 százalék).
A vásárlók emblémákat összekapcsolják a megfelelő tranzakciókkal, világos vizuális jelzéseket adva hozzá, így segítve a kártyabirtokosokat a vásárlások gyors azonosításában.
A kereskedők számára ez nemcsak a drága és időigényes visszaterhelési igények minimalizálására kínál lehetőséget, hanem a márka jelenlétének és elismertségének bővítésére is.
Az új Mastercard és Ethoca megoldás segít növelni a fogyasztók elégedettségét, javítja a felhasználói élményt, valamint előre láthatóan csökkenti majd a kibocsátók visszaterhelési igényeit is. A logo.ethoca.com oldalra minden kereskedő feltöltheti logóját, hogy az megjelenjen az online és a mobil banki csatornákon. A szolgáltatásban való részvételért pedig semmilyen költséget nem kell vállalniuk.
„A kibocsátókkal és kereskedőkkel együtt elkötelezettek vagyunk, hogy ezt a funkciót 2022-ig szabvánnyá tegyük a digitális banki felhasználók számára. Úgy gondoljuk, hogy a nagyobb tranzakciós átláthatóság jelentősen javítja a digitális banki csatornák felhasználói élményét, valamint nyugalmat és biztonságérzetet ad a fogyasztóknak a kiadásaik felett. A kibocsátók szempontjából növeli a kártyabirtokosok interakcióit a bank digitális csatornáival, és a kereskedők is nagyobb láthatóságot kapnak. Emellett mind a bankok, mind a kereskedők profitálhatnak a fogyasztók alacsonyabb panaszmennyiségéből”
- mondta Eölyüs Endre, a Mastercard igazgatója.
A Mastercard és az Ethoca megoldása különösen fontos a jelenlegi digitális korszakban, amikor az online és mobil banki szolgáltatások népszerűsége gyorsan növekszik. Ma már ezek jelentik az elsődleges kapcsolatfelvételi csatornákat az ügyfelek számára.
A magyar fogyasztók 60 százaléka hetente többször és 24 százaléka naponta legalább egyszer igénybe veszi a digitális banki szolgáltatásokat – állítja a felmérés.
Kiderült az is, hogy melyek azok a szempontok, amelyek miatt a magyar válaszadók a digitális banki csatornákat részesítik előnyben. A legkedveltebb szempont
az időmegtakarítás (65 százalék), a bárhol és bármikori elérhetőség (65 százalék), a vásárlási tranzakciók jobb ellenőrzése (55 százalék), valamint a könnyű és kényelmesen pénzügyeket kezelő eszközök (47 százalék).
Magyarországon a bank kiválasztásánál a digitális fejlődés szintén sokaknál (58 százalék) az első három fő szempont egyike, ezt követi a hitelesség (63 százalék) és az ajánlatokhoz kapcsolódó pénzügyi előnyök (59 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.