Ismét a végig fix kamatozású személyi kölcsönöké a terep a bankok kínálatában, miután január elseje óta nem él a fogyasztási hiteleknél ideiglenesen bevezetett, a teljes hiteldíjmutatóra (THM) vonatkozó plafon, és egyre elterjedtebbek a minősített fogyasztóbarát konstrukciók is – derül ki a pénzügyi szolgáltatók honlapjain közzétett tájékoztatókból.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint egyértelműen a személyi kölcsönök voltak a koronavírus-válság nagy vesztesei 2020-ban a lakossági piacon:
a megkötött új szerződések összege majdnem 40 százalékkal csökkent, és 337,2 milliárd forintot tett ki.
Ennél kisebb éves volumenre legutóbb 2017-ben volt példa. Az új hitelszerződések összetételén jól látszottak a múlt év márciusától az év végéig élő THM-plafon hatásai: miközben 2019-ben a változó kamatozás vagy legfeljebb egyéves kamatfixálás mellett megkötött szerződések aránya elenyésző, 1,5 százalékos volt, tavaly az év egészében már meghaladta az 58 százalékot.
Szintén figyelemre méltó, hogy a személyi kölcsönök részesedése erősen csökkent az új fogyasztásihitel-szerződéseken belül is:
miközben 2019-ben még a torta 40,9 százalékát adták, tavaly már csak a 29,2-ét.
A személyi kölcsönök súlyának csökkkenésében fontos szerep jutott a babaváró hitel új kihelyezéseinek is, hiszen a támogatott konstrukciót is a fogyasztási hitelek között tartja nyilván az MNB. A hiteltörlesztési moratórium márciusi bevezetése nyomán kevésbé érződött a személyi kölcsönök állományának alakulásán az új kihelyezések visszaesésének hatása: a december végi volumen már meghaladta a 988 milliárd forintot, ez 12 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi mennyiségnél.
Most viszont több olyan tényezővel is számolni lehet, amelynek köszönhetően jó eséllyel sikerülhet túlszárnyalni a tavaly elért, kicsivel 28 milliárd forint feletti havi szerződéskötési átlagot.
Az egyik a THM-plafon megszűnése, amelynek révén az ügyfelek számára is jóval átláthatóbbá váltak a szerződési feltételek.
A másik, a keresletet (és persze a piaci versenyt) támogató tényező a minősített fogyasztóbarát termékek terjedése a piacon: ilyen konstrukciót már hat pénzügyi szolgáltató tart a kínálatában, de az előttünk álló hónapokban számottevően bővülhet a kör. Nem szabad emellett megfeledkezni az ismét felfutó újlakás-építésekről és az otthonfelújítási programról sem, ezek közvetve a fogyasztási hitelek piacát is erősíthetik majd.
A lakossági piacon aktív, nagyobb bankok honlapján található ismertetők szerint a kínálati oldalon nem sok minden változott a koronavírus-járvány megjelenése előtti állapotokhoz képest. A THM-értékek most is széles sávban – 7,2 és 24,5 százalék között – mozognak, leginkább attól függően, hogy mekkora az igénylő kimutatható jövedelme és mekkora a kért hitelösszeg. Az akciós ajánlatoknál a legtöbb szolgáltató a kedvezményes (vagy díjmentes) előtörlesztés lehetőségét kínálja, de jellemző az induló költségek elengedése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.