Nem tárt fel rendszerszintű hiányosságokat a babaváró kölcsönnel kapcsolatos jogszabályi előírások ellenőrzésekor a Magyar Nemzeti Bank (MNB), az ellenőrzött hat banknál a feltárt kisebb hiányosságok többségét még a felügyeleti ellenőrzés ideje alatt kijavították, az előírt további kötelezettségeket pedig a megadott határidőkben folyamatosan teljesítik.
A konstrukció népszerűségére, valamint a fogyasztói észrevételekre tekintettel az MNB tavaly 6 hitelintézetnél – Erste Bank Hungary Zrt., Gránit Bank Zrt., Raiffeisen Bank Zrt., Sberbank Magyarország Zrt., OTP Bank Nyrt. és Takarékbank Zrt. – indított felügyeleti ellenőrzést a babaváró támogatásról szóló kormányrendeletben foglalt prudenciális és fogyasztóvédelmi rendelkezések betartásának áttekintése céljából.
Kiemelten vizsgálták a kölcsönigénylések során az ügyfelek részére átadott, megküldött dokumentumokat, ellenőrizték a hitelintézetek által betartandó folyósítási díjmentesség, a maximált futamidő, havi törlesztőrészlet és kamatmérték, valamint a – hitelbírálathoz szükséges valamennyi dokumentum rendelkezésre állásától számított – legfeljebb 10 munkanapos elbírálási idő betartását is.
Az ellenőrzés során a folyósított és az elutasított ügyleteket is áttekintették.
Az MNB – néhány kisebb súlyú adminisztrációs hibából eredő hiányosság feltárása mellett – megállapította: 2020-ban két pénzügyi intézmény nem, illetve csak részben teljesítette ügyfelei felé az éves, a fizetendő havi törlesztőrészlet összegéről szóló tájékoztatási kötelezettségét. Két hitelintézet túllépte a rendelkezésre álló maximális elbírálási időt. Szintén két banknál az MNB megállapította, hogy egyes babaváró kölcsönszerződéseikben az előírt kamatmaximumot meghaladó kamatot rögzítettek.
A vizsgálat alapján a hitelintézetek többségénél a belső szabályozások vagy a szerződési feltételek, illetve a kölcsönnel kapcsolatos tájékoztatási dokumentumok nem voltak összhangban a konstrukció kereteit meghatározó kormányrendeletben foglaltakkal. Így például egyes esetekben az adott hitelintézetek nem tudták igazolni a hiánypótlásról vagy az elutasításról szóló értesítő levél kiküldését.
Idén az első negyedévben már nagyrészt helyreállt a lakosság fizetőképessége, bár a 2019-es szintet még nem érte el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.