A Daimler 5,42 milliárd eurós kiigazított, adózás előtti eredményről számolt be a második negyedévről. A Mercedesek gyártója
ezzel 1,1 milliárd euróval előzte meg az elemzői konszenzust és közel negyed milliárddal saját előzetes becslését.
Egy évvel ezelőtt a pandémia legsötétebb időszakát a konszern 1,68 milliárd eurós veszteséggel zárta. A meglepetést okozó adat eufóriát nem váltott ki a piacon, amit a 0,4 százalékos árfolyamesés jól illusztrál.
A Mercedes személyautókat és kishaszonjárműveket gyártó üzletága 3,6 milliárd eurós korrigált EBIT-et termelt, félmilliárddal többet a vártnál. Az elemzők vélhetően túlbecsülték a globális csiphiány termelést érintő negatív hatásait és nem kellő súllyal értékelték a végrehajtott költségcsökkentéseket és a termékek átárazásának, azaz az áremeléseknek az eredményt pozitívan formáló hatásait. A Daimler teherautó és buszgyártó üzletága is profitált a gazdaság talpra állásából és a megrendelések növekedéséből, ezt jelzi a 831 millió eurós kiigazított EBIT, ami 130 millióval veri a konszenzust. Itt további javulás várható, amennyiben a Daimler sikeresen végrehajtja a májusban elrendelt 15 százalékos költségcsökkentési programját a 2025-ig terjedő időszakra. A spórolás a kutatás-fejlesztést is húsbavágóan érinti.
Érdemes is lesz csinosítani a Daimler Trucks & Buses üzletágat, mivel Harald Wilhelm pénzügyi igazgató júniusi bejelentése szerint azt még az idén leválasztják és tőzsdére viszik. A cél, hogy Észak-Amerikában tartani tudják a 10 százalék feletti profitmarzsukat, másutt pedig rossz piaci körülmények között se csúszhassanak ki a 6-7 százalékos sávból – lefelé természetesen. A kategóriájában világelsőnek számító haszonjármű üzletág azonban nem kerül ki stuttgarti vízfej ellenőrzése alól, az irányítási jogokkal járó többségi részesedést a mostani részvényesek kezében tartják. Éppen egy hónapja közölte a Daimler, hogy a csiphiány miatt rövidített munkaidőt vezet be brémai és rastatti gyárában, ennek feloldásáról nem érkezett hír, ugyanakkor ez a második negyedév eredményességét aligha ronthatta számottevően.
A csipellátás biztonságáról szóló aggodalmakat mindenesetre enyhíti, hogy a világ legnagyobb szerződéses csipgyártója, a tajvani TSMC ontja magából a jármű és az IT-ipar számára nélkülözhetetlen alkatrészeket, és a fokozott keresletnek köszönhetően a profitot is.
Szintén előzetes adatok szerint a TSMC az egy évvel korábbinál 11 százalékkal magasabb, 4,81 milliárd dolláros adózott nyereséggel zárta a második negyedévet, minimálisan, 1,5 százalékponttal elmaradva a Refinitiv elemzői konszenzusától. Az árbevétel viszont 28 százalékot ugorva 13,3 milliárd dollárra gyarapodott. A hír szerény 0,2 százalékos erősödést váltott ki az idén 14,5 százalékot erősödött részvényárfolyamban.
Csipellátási gondok miatt a Volkswagen wolfsburgi gyárában is rövidített műszakot rendeltek el a múlt hónapban. Herbert Diess vezérigazgató szerint a krízis üzemmódra váltó termelés a két hét múlva kijövő fél éves adatokon is nyomot hagy. Ez nyilván a jövő csütörtöki éves közgyűlésen is téma lesz, ahogy dízelbotrány legújabb fejleményeit is át fogják tekinteni. Az eddig 32 milliárd eurós veszteséget hozó csalássorozat számláját egy szerdai holland bírósági ítélet nagyjából 450 millióval toldja meg, mert ez alapján az átvert 150 ezer autótulajdonost 3000 eurós kártérítés illeti, aki használtan vett ilyet, az ennek a felét kaphatja. A Volkswagen már jelezte, fellebbez az ítélet ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.