Meglehet, a háttérben az anyagi mellett taktikai megfontolások is szerepet játszanak, az viszont merőben szokatlan, hogy a szupertitkos egyeztetések kudarcát kiszivárogtatják, tálcán kínálva a lehetőséget a rivális Airbus számára.
A vita a Boeing 737 MAX 10-es modell körül zajlik, és a tét szokás szerint hatalmas. Listaáron ugyanis 33 milliárd dollárba kerülne a 230 utas szállítására alkalmas, 250 darab MAX 10-esből álló különítmény.
A két légi katasztrófája után 20 hónapos kényszerszünetet és a hibák kijavítását követően tavaly december óta újra repülő Boeing 737 MAX 8-as utasszállító nagyobb változatáról van szó. Michael O’Leary, a Ryanair karizmatikus vezérigazgatója már korábban utalt rá, hogy az üzletet aligha ütik nyélbe még az idén, most viszont azt nyilatkozta, az üzletpolitikájukkal ellentétes, hogy megadják a Boeing által kért árat, ami szakértők szerint még alku után is alulról közelítené a húszmilliárd dollárt. A Boeing szóvivője a Ryanairrel kiépített partneri viszonyt méltatta, megjegyezve, hogy a vállalatuk és részvényeseik érdekeit szem előtt tartva kell meghatározniuk, meddig mehetnek el, pontosabban le az árral.
A Reutersnek nyilatkozó szakértők arra hajlanak, hogy egyszerű színjátékról van szó, amelynek kulisszái mögé O’Leary most betekintést engedett, hogy nyomást gyakoroljon tárgyalópartnerére.
A Boeing nem veszítheti el legfontosabb európai vásárlóját, viszont az iparág járvány utáni talpra állását övező kockázatokat is figyelembe kell vennie.
E téren biztató volt számára a United Airlinestól június végén kapott 150 MAX 10-re szóló megrendelése. A MAX 8-as rehabilitációjának, valamint a felszállási tilalom idején felhalmozott 450 darabos raktárkészlet gyors értékesítésének köszönhetően az árak már felfelé kúsznak, bár még 9-10 százalékkal a válság előtti szinteken járnak.
A kőkemény alkudozó hírében álló O’Leary célzott arra is, hogy számos légitársaság az Airbustól és a Boeingtől is rendel gépet. A Ryanair azonban a költséghatékonyságot szem előtt tartva csak Boeingeket tart a flottájában. Ám a váltással való burkolt fenyegetés aligha ér célba, hiszen a Boeing-modellnek megfelelő Airbus A321 NEO-ra sokkal többet kell várni, mint a MAX-okra. O’Leary pedig nem szeret várni, de az Airbusnak sem érdeke levinni az árat a Ryanair szintjére.
Szakértők emlékeztetnek arra, hogy a Ryanair decemberben a nagy flottarendeléseknél nem ritka 50 százalék körüli kedvezmény helyett kétharmados diszkontot kaphatott a Boeingtől, amikor meglévő 135 darabos, a MAX-modellcsalád tagjaiból álló élő rendelését 75 géppel megtoldotta, utóbbit listaáron 9 milliárd dollárért. Ebben azonban a késedelmes szállítás miatti kártérítés és a típus melletti, a piac számára üzenetértékű „bizalmi szavazás” is közrejátszott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.