Néhány hónapon belül a német közutakon is megkezdi a Volkswagen és mesterséges intelligenciát fejlesztő partnere, az amerikai Argo AI az önvezető autók tesztelését – jelentette be a Herbert Diess, a VW és Bryan Salesky, az Argo vezérigazgatója a Müncheni Autószalon megnyitása előtt tartott sajtótájékoztatón.
Az autós fórumon bemutatják az ID.Buzz nevű, a Transporterre kísértetiesen hasonlító elektromos mikrobusz speciális változatát, amellyel Hamburgban és Münchenben is elstartolhat a kísérleti üzemelés. A kisbuszt bőségesen felszerelik kamerákkal, radarokkal és lidar-érzékelőkkel, úgyhogy állítólag a tőle több mint 400 méterre elhelyezkedő tárgyakat is érzékelni tudja.
Az elsődleges cél, hogy 2025-ben az önvezető ID.Buzz már teher- és személyszállítást is végezzen Hamburgban.
Az okosautók közúti tesztelése egyébként a Reuters szerint csupán a Volkswagen számára lesz újdonság, hiszen az Argo AI tengerentúli partnereivel, azaz a Forddal és a Lyfttel már az Egyesült Államok hét városának útjain vizsgálja működés közben a forradalmian új technológiát.
A VW és az Argo a siker garanciáját abban látja, hogy közvetlen együttműködésben, közösen fejlesztik majd az autók mechanikus alkatrészeit, illetve a féket, a gázpedált és az autókba épített nagy teljesítményű számítógépet irányító szoftvereket is.
A már a saját tőzsdére lépését tervező Argoban egyébként a Ford 2017-ben, a Volkswagen pedig 2,6 milliárd dolláros befektetéssel 2019-ben vásárolt 40-40 százalékos részesedést, míg a Lyft idén szerzett egy 2,5 százalékos részvénypakettet.
Amint az önvezető járművekben az autózás paradigmaváltását látó Herbert Diess kifejtette, a Volkswagen jelentős üzleti lehetőséget lát a gépkocsik működtetéséhez szükséges szolgáltatásokban is, ezért ez a terület a jövőben a konszern egyik alapüzletágává válhat.
A német topmenedzser várakozása szerint 2030-ra a globális mobilitási piac értékesítései elérhetik az évi 5000 milliárd eurót, vagyis a jelenlegi dupláját. Ebből 1200 milliárd euró juthat majd az autószektorra, aminek 85 százalékát hozzák a kocsik, 15 százalékát pedig a mobilitási szolgáltatások.
Éppen ezért állt a VW annak a konzorciumnak az élére, amely a Europcar autókölcsönző felvásárlására szerveződött.
A fényes terveken túl azonban jóval prózaibb problémákról is meg kellett szólalnia a napokban Diessnek, hiszen tegnap a Bloomberg-tv újfent az autóipart sújtó csiphiányról kérdezte. A válasz meglepően őszinte, ugyanakkor meglehetősen letaglózó volt, a vezérigazgató szerint ugyanis olyan hatalmas a kereslet a félvezetők iránt az ipar legkülönbözőbb területein, hogy még hónapokig, sőt akár évekig is elhúzódhat a szektort visszavető szűk keresztmetszet. Murat Aksel, a VW beszerzési igazgatója azzal egészítette ki főnöke nyilatkozatát, hogy csupán a globális csipgyártó kapacitás 10 százalékos bővítése vethetne véget a gondoknak.
Egy nappal korábban, a már szintén a müncheni szomszédvárban tartózkodó Ola Kallenius Daimler-vezér is azt mondta a sajtónak, hogy 2023-ig biztosan nem oldódnak meg az alkatrész-ellátási nehézségek.
Valamivel optimistább volt Oliver Zipse, a BMW vezetője, aki egy nagyjából 12 hónap problémás időszakra számít még.
A csiphiányt legújabban a koronavírus malajziai fellángolása miatt elrendelt gyárbezárások fokozták, lévén ez az ország kulcsjelentőségre tett szert a szektorban az elmúlt években. Itt termel többek között az Infineon, az STMicroelectronics és az NXP Semiconductors is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.