A csipellátási zavarok miatt a Renault az idén a szeptemberben előre jelzett 220 ezer helyett 300 ezer autóval kénytelen kevesebbet gyártani
– értesült a Reuters.
Ez a járvány megelőző év 3,75 milliós darabszámához képest 9 százalékos kiesést jelent, de cégközeli források még a 400 ezres mínuszt is elképzelhetőnek tartják,
erről és a társaság harmadik negyedéves teljesítményéről a ma megjelenő gyorsjelentés ad majd útmutatást.
Pierre-Yves Quéméner, a Stifel iparági elemzője szerint a menedzsment már azzal is elégedett lehet, ha a 350 ezer autó válik az idén a csiphiány martalékává. A beszállítási zavarok jövőre is garantáltan éreztetik hatásukat, és lehetséges, hogy az elektromos és önvezető autók gyártására való átállás menetrendjét is átírják. A Renault jelenlegi tervei szerint 2030-ban a gyártásban már 90 százalékos lesz a villanyautók részaránya.
Az IHS Markit szektorszinten 11 millió darabra becsüli az idén le nem gyártott autók mennyiségét. Az ágazatot a legrosszabbkor időpontban érte a csiphiány, emiatt a pandémiát követő erős globális konjunktúra gyümölcseit nem tudják leszüretelni, miközben irdatlan pénzt kell költeniük az átállásra. Aki nem rendelkezik hosszú távú szállítási szerződéssel, az most pórul jár, a csipgyártók áremelésekkel érvényesíthetik üzleti érdekeiket, ez azonban az autók fogyasztói árában már most is jelentkezik, nyomást gyakorolva a fejlett országok legtöbbjében amúgy is felszálló ágban lévő és jegybanki kezelésre szoruló inflációra.
A konjunktúra felemás eredményei a Renault kamionjait előállító Volvo AB-nél is látszanak. A svéd haszonjármű-gyártó konszern – a személyautó-gyártó üzletág, az épp a tőzsdére visszatérő Volvo Cars a kínai Geely tulajdonában van – csütörtökön erős kamionkereslettel és gyárleállásokkal tarkított harmadik negyedévről jelentett, megjegyezve, hogy a 2019-es békeév teljesítményét még nem sikerült utolérniük, s ebben ugyancsak a csip- és az alkatrészhiány a ludas.
Elemzők szerint ennek ellenére tisztességes eredményeket produkáltak, a JPMorgan befektetési bank rögtön enyhén javított is a Volvo második féléves kilátásain.
Közrejátszott ebben, hogy a cég idei európai értékesítési tervét 280 ezerre, jövő évit pedig 300 ezerre emelte. Jövőre másik fő piacukon, az Egyesült Államokban, ahol a Mack márkát is viszik, szintén 300 ezerre növelnék a forgalmukat az idei 270 ezer után.
Megrendelésállományuk ugyanakkor 4 százalékkal, 51 ezerre csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A svéd cég bevétele 11 százalékkal, 85,26 milliárd koronára, üzemi eredménye 30 százalékkal, 9,41 milliárdra nőtt a bázisidőszakhoz képest (1 korona 36,3 forint).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.