A Walt Disney negyedéves bevétele az egy évvel korábbi 14,71 milliárdról csak 18,53 milliárd dollárra emelkedett, nyeresége pedig a méretéhez képest még mindig szerény 159 millióra nőtt a pandémia szorításával jellemzett bázisidőszak 710 milliós veszteségéről. Egy részvényre vetítve (EPS) 37 centes volt a profit, szemben az 51 centes elemzői konszenzussal.
A piac azonnali 5 százalékos árfolyameséssel büntette a terjeszkedési számaiban is gyengén muzsikáló társaságot, amelynek a két éve világhódító útjára indított streamszolgáltatása,
a Disney+ a szeptember végével zárult három hónapban csupán 2,1 millió új előfizetőt tudott felmutatni, feleannyit, mint az egy évvel korábbi időszakban.
Igaz, akkor az otthonukba kényszerült és szórakozásra vágyó emberek milliószámra csatlakoztak a gazdag filmrepertoárral rendelkező szolgáltatóhoz, s a globális piacvezető Netflix előnyéből is jócskán faragni tudott.
A csalódás mértékét jelzi, hogy a FactSet elemzői 10,2 millió új előfizetőt vizionáltak az üzleti év szóban forgó negyedik negyedévére. A mozik újranyitásával az otthoni filmnézés iránti igény természetszerűleg csökkent, de hogy ilyen drasztikusan, az már egy mélyütéssel ért fel a piacnak. Erről persze nem csak a Disney tehet, hiszen komoly és dinamikusan fejlődő riválisokkal – mint a Netflix, az HBO Go, az Amazon Prime vagy a Peacock – kell megküzdenie az előfizetőkért.
Bob Chapek vezérigazgató mindennek ellenére megerősítette céljukat, hogy
a 2024-es üzleti évük végére előfizetői táboruk 230-260 milliósra bővüljön a jelenlegi 118,1 millióról.
Az elemzők ezzel szemben szkeptikusak, szerintük Chapek irreális elvárást fogalmazott meg, s nem vette figyelembe például a Netflix elszívó hatását. Chapek viszont már most offenzívát ígér a streamelhető filmkínálat területén, itt a Star Wars-széria és újabb Marvel-szuperhősök felbukkanása csak csepp a tengerben.
Átprogramozzák és vonzóbbá teszik az iskolába készülő korosztályt megcélzó kínálatukat is. Az új előfizetőket a korábbi nyolc- helyett kétdolláros első hónappal próbálják megnyerni. A Hulut és az ESPN+-t is beszámítva a Walt Disney 179 millió körüli streamelőfizetővel rendelkezik világszerte, miközben a Netflix az év végére elérheti a 222 milliót.
A fizikai és a digitális világ valóságát ötvöző metaverzum megépítésén is gőzerővel dolgoznak a Disney-nél, a nézők a háromdimenziós virtuális térben szemlélői és aktív cselekvői is lehetnek a eseményeknek – vázolta fel a meseszerű jövőképet Bob Chapek.
A témaparkok látogatottsága és bevétele is elmaradt a várakozásoktól,
de itt a járvány hatásaival eleve számolni kellett. A negyedévben újranyithatott valamennyi Disney-komplexum, ugyanakkor a látogatószámot érintő korlátozások érvényben maradtak. Nem kedvez az üzletnek a kínai hatóságok elővigyázatossága sem, amit üzleti szemmel túlbuzgóságként is lehet értelmezni.
A sanghaji Disneylandet például egyetlen Covid-gyanús alkalmazott miatt azonnal bezárták a múlt héten, igaz, az emiatt kieső bevétel már a folyó negyedév bevételi statisztikáját rontja. A jövő viszont reményteli, hiszen az Egyesült Államok a hét elejétől megnyitotta a járvány idejére gyakorlatilag lezárt határait, így a Disney is a turisták özönére számíthat, ahogy a 12 év alattiak oltásának engedélyezése is a kezére játszik.
A témaparkok a negyedévben 640 millió dollár nyereséget termeltek, szemben a várt 942 millióval. A streamüzletág viszont a terjeszkedési és tartalomgyártási költségek növekedése miatt üzemi szinten 630 milliós mínuszt mutatott ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.