A 2019-ben sikkasztásért elítélt Carlos Ghosn által összekovácsolt Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség kezd túllendülni egykori vezére által maga mögött hagyott válságon. A cégcsoport eddig tízmilliárd eurót fektetett az elektromos átmenetbe, amelynek 2030-ig tartó szakaszáról szóló stratégiai lépéseit csütörtökön részletezik. A Reuters forrásai révén úgy értesült, hogy
a vitás kérdések rendezése után a trió ismét egy irányba hajt, azaz a szövetség cementáló ereje, a Renault lemondott arról, hogy teljesen maga alá gyűrje a Nissant, inkább a közös fejlesztéssel elérhető költségcsökkentésben látja a jövőt.
Öt közös platformot fejlesztenek, ezekre építik fel a harminc különféle modellt felvonultató, teljesen elektromos hajtású járműpalettájukat. Ezenkívül a mobilitással, önvezetéssel kapcsolatos feladataikat is összehangolják. Az öt platformból négyen már dolgoznak is a mérnökök:
a Nissan Ariya és a Renault Mégane EV azonos alapokon hamarosan kijön, egy másik platformot a Nissan kínai partnerével, a Dongfenggel közösen épít fapados igényekre szabva, ezt kapja a Dacia is.
Egy platform a japán ultramini autókhoz, a kei car-okhoz készül, egy másik pedig kishaszonjárművekhez. A kompakt, Clio kategóriájú elektromos autókhoz készülő közös platformot a Nissan veti be először, méghozzá pár éven belül a Micra EV sorozatgyártásához.
A szövetség a közös alkatrészbeszerzést is kiemelten kezeli, céljuk, hogy elektromos autóik költségét minél előbb lehozzák a velük azonos kategóriájú belső égésű motorral szerelt kocsik szintjére. Ennek elérésére az elektromos járművek összköltségének jelenleg 35-40 százalékát kitevő akkumulátorok gyártását is közösen oldják meg. Kínában, Franciaországban, Nagy-Britanniában és Japánban összesen évi 220 gigawattóra akkumulátorgyártó kapacitást akarnak kiépíteni közös beruházásban, kompatibilis termékkörrel, a Nissan szilárd elektrolitos lítiumakkumulátor technológiájára alapozva. Ezzel számításaik szerint a felére tudják csökkenteni a telepek gyártási költségeit, ami jelentős versenyelőnyhöz juttathatja a szövetség tagjait.
Igaz, a Ghosn-érában elveszett bizalom a szakértők szerint még nem tért teljesen vissza, ezt jelzi, hogy mindhárom cég külön-külön fejlesztett ki a többiekével nem kompatibilis hibrid hajtástechnológiát. Hogy ezt a megosztottságot miként kezelik arra még nem derült fény. Amit tudni lehet, hogy a Renault márka 2030-tól Európában csak elektromos autókat értékesít, de más piacokon és más márkáiknál (Lada, Dacia) még nem lesz teljes körű az átállás. A Nissan novemberben előzetesen egy 2030-ig szóló 18 milliárd dolláros tervet mutatott be, de ebben a hibridek is benne vannak. Annyi tudható, hogy a Nissan márka modelljeinek a fele tisztán elektromos hajtást kap az évtized végére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.