Az Airbus-Boeing rivalizálásban tavaly az előbbit hirdethetik győztesnek.
A leszállított gépek számát tekintve az Airbus 610 darabbal zárhatta 2021-et.
A vállalat november végén még csak 518 átadott utasszállítónál járt, onnan indította a decembert. Az adatok nem hivatalosak, de a végeredmény szakértők szerint aligha változhat, mivel a Boeing ezúttal a 787-es Dreamlinerekkel kapcsolatos gyártási anomáliák miatt csak 302 repülőt adott át november végéig.
A gépátadások az Airbusnál sem voltak zökkenőmentesek, ott a kétfolyosós A350-es repülőknél kellett műszaki problémákat orvosolni, ami decemberre sikerült is. Az Airbus túlteljesítette éves tervét, ami 600 gép leszállításáról szólt, s amit júliusban 566-ról módosítottak fölfelé. A puszta mennyiségnél sokkal lényegesebb volt a társaság számára, hogy a pandémia okozta válságból minél erősebben kerüljön ki, ez ugyanis meghatározza majd a következő időszak piaci erőviszonyait. Ennek érdekében
az Airbus hatalmas energiákat ölt beszállítói hálózatának megerősítésére, ami alapvető fontosságú a termelés tervezett felfuttatásához.
Megrendelésből ugyanis egyre több érkezik, ahogy a légi közlekedési ágazat lassan kezd felépülni a pandémia okozta sokkból. Az Airbus ezen a téren is megelőzhette az év végére amerikai riválisát. Tavaly november végéig a Boeing 457 új megrendelést szerzett, míg az Airbus megállt 338-nál. Decemberben azonban az európai gyártó több nagy megrendelést húzott be, közte az Aviation Capital Group lízingcég negyven, valamint az Air-France-KLM csoport száz darabos tételét. A Bloomberg számításai szerint
az Airbus várólistája tavaly 548 géppel gyarapodhatott, míg a Boeingnél 476 darabra nyomhatta fel az éves növekményt a UPS 19 áruszállító-gépről szóló december végi megrendelése.
A megrendelések visszamondásával kapcsolatos, nem publikus adatokkal a hírügynökség nem tudott számolni.
Megrendelések terén a Boeing sem teljesített rosszul, köszönhetően a légi katasztrófái miatt két éves kényszerleállása után a piacra visszatérő Boeing 737 MAX-oknak. Biztonsági hiányosságainak rendezését követően a MAX-ok iránt helyreállt a bizalom, az elsőként 2020 decemberében az amerikai légtérbe visszaengedett típus felől komolyabb meghibásodást nem jelentettek a légügyi hatóságok, s a nagy flottával rendelkező országok közül már csak Kína adós a repülési engedély kiadásával.
Igaz, a késő őszi tesztek a sajtóhírek szerint ott is sikeresen zárultak, de a hivatalok malmai arrafelé különösen lassan őrölnek, főképp, ha Egyesült Államokhoz kötődő vállalat az eljárás alanya. Az Airbus az alkatrészszállítások késésére hivatkozva közölte vevőivel, hogy megcsúszhatnak az átadásokkal, a légitársaságok és lízingcégek megértőnek bizonyultak e téren, különösen a legkelendőbb A320-as család tagjai esetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.