Az energetikai átálláshoz kapcsolódó globális befektetések 2021-ben elérték a 755 milliárd dollárt, ami új rekord. A beruházások a BloombergNEF jelentése szerint szinte minden ágazatban növekedtek, az elektromos közlekedés – amely magában foglalja az elektromos járművekre és a kapcsolódó infrastruktúrára fordított kiadásokat is –, 273 milliárd dollárral a második legnagyobb ágazat volt. A villanyautók eladásainak felfutásával ez a szektor 2021-ben 77 százalékkal nőtt, és 2022-ben dollárban kifejezve megelőzheti a piacot vezető megújuló energiát is.
Az elektromos járművek értékesítésében piacvezető Tesla még mindig messze a legkelendőbb, teljesen akkumulátoros elektromos járműmárka a világon. A tömeggyártású elektromos autók úttörőjének számító Model 3 foglalja el első helyet az eladási listákon, mögötte a Model Y következik. Az amerikai cég dominanciája ugyanakkor Toni Sacconaghi, a Bernstein elemzője szerint egyre gyengül. A Tesla a versenytársak előretörésével folymatosan veszít globális piaci részesedéséből. Ez 26 százalék volt tavaly, a 2020-as 28 százalékhoz képest, ha ehhez hozzávesszük a konnektorról is tölthető plug-in hibrid eladásokat is, akkor súlya 18 százalékról 17 százalékra csökkent. A befektetők is tisztában voltak azzal, hogy idővel a Tesla kiélezett versenyhelyzettel fog szembesülni, ennek ellenére a vállalat globális részesedésének nyomon követése, különösen régiónként, segít annak előrevetítésében, hogy merre tart az elektromos járműipar.
A Tesla észak-amerikai piaci részesedése például tavaly 71 százalékról 75 százalékra nőtt, Európában pedig még nagyobb volt a növekedés, 13 százalékról 18 százalékra. Ugyanakkor a kínai részesedése húszról 19 százalékra mérséklődött, míg a világ többi részén 36 százalékról a felére, 18 százalékra zsugorodott. Az igazsághoz tartozik, hogy Sacconaghi nem vette számításba a mikro-EV-ket, a legkisebb modelleket, amelyek főleg Kínában népszerűek.
A Tesla Model 3-ből és az Y-ból 2021-ben összesen 909 139 darabot adtak el, ami 105 százalékos növekedés a 2020-ban leszállított nagyjából 443 ezerhez képest. A kettejüket követő tíz másik elektromos járműből 691 ezer kelt el összesen tavaly, szemben a 2020-as 410 ezerrel. A gyorsabb növekedési ütemnek köszönhetően a Tesla a Top12 eladásaiban részesedését 52-ről 57 százalékra tudta növelni. A teljes villanyautópiacon összesen 3,6 millió tisztán elektromos járművet és 1,9 millió plug-in hibridet értékesítettek 2021-ben, így az összesen 5,5 millió darabos zöldautó eladások a globális autópiaci eladásokból már 7-8 százalékos képviselnek, szemben a 2020-as 3-4 százalékkal.
A Berstein elemzője a maga részéről egyébként nincs meggyőződve a Tesla hosszú távú piaci dominanciájáról, ahhoz ugyanis a jelenleginél több modellre, szélesebb termékkínálatra lennek szüksége. Meglátása szerint ugyanakkor a növekedés önmagában nem elég, például már csak azért sem, mert a Tesla haszonkulcsa nem olyan magas, mint a többi technológiai vállalaté. A Tesla részvényeket mindezeket figyelembe véve eladásra javasolja, és 300-ról ugyan 450 dollárra emelte a célárát, de ez még mindig 38-40 százalékkal az aktuális piaci ár alatt van.
(A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel és azt a PFN Prestige Financial Zrt., az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.