Lélegeztetőgépen tartja a román kormány a több sebből vérző állami légitársaságot: a Tarom a bukaresti szállításügyi minisztérium rendelete értelmében 1,9 millió euró állami támogatást kap a koronavírus-járvány okozta kárai fedezésére, miután az Európai Bizottság nemrég úgy ítélte, hogy a segítségnyújtás nem ellentétes az uniós szabályozással.
Sorin Grindeanu közlekedési miniszter szerint a szubvenciót a 2020. július 1-je és december 31-e között a pandémia miatt keletkezett károk fedezésére használhatja a társaság. Emellett Brüsszel még vizsgál egy másik, szintén a Taromnak címzett 85 millió eurós állami támogatást, amit a légitársaság átszervezési programja végrehajtásához használna fel.
Az 1954-ben alapított vállalat hosszú ideje küzd pénzügyi nehézségekkel, amelyek azután sem enyhültek, hogy a román kormány 2020-ban már megítélt számára egy 36,7 millió eurós állami segélyt, tavaly pedig kidolgoztak számára egy 190 millió eurós átszervezési csomagot. A Taromot keményen sújtották a járvány miatt bevezetett korlátozások, de már korábban is sorjáztak nála a gondok: legutóbb a 2007-es évet zárta nyereséggel, azóta folyamatosan veszteségesen működik. A légitársaságnak 2020-ban 454 millió lej (34,5 milliárd forint) vesztesége volt, 2021-ben pedig mintegy 400 milliós, erre az évre 216 millió lejes veszteséget jósolnak.
A Tarom dolgozói áprilisban 35 százalékos béremelésért tüntettek Bukarestben, elégedetlenségüknek hangot adva amiatt, hogy a légitársaságnál legutóbb 2008-ban emelték a fizetéseket, a jelenlegi 1271 dolgozó közül négyszázat minimálbéren foglalkoztatnak. A vállalatnak sürgősen korszerűsítenie kellene a 29 gépből álló repülőgép-flottáját is, ehelyett egyelőre ott tartanak, hogy áprilisban meghirdettek a flottából négy, közel 30 éves Boeing 737-300 gépet 860 ezer és 1,37 millió dollár közötti áron.
Váradi József, a Wizz Air elnök-vezérigazgatója a napokban úgy nyilatkozott, a Wizz Air az egyetlen légitársaság Romániában, amely a pandémia idején naprakészen rendezte tartozásait, miközben a többi vállalat szerinte technikai csődbe került. Mi nem kaptunk semmiféle támogatást, egyedül menedzseltük a likviditásunkat, és időben kifizettünk mindenkit.
Ehhez képest a Tarom vagy a Blue Air anyagi problémákkal küzd, és a csőd felé halad, jelenleg csak az állami támogatásoknak köszönhetően vannak még a piacon” – panaszkodott Váradi József a Monitorul de Cluj kolozsvári román lapnak adott interjúban. Az igazsághoz tartozik, hogy a Wizz Air 2020 tavaszán, a koronavírus-járvány elmélyülésekor a Bank of Englandtől kapott 300 millió font gyorssegélyt likviditása fenntartásához, ezt azonban az idén visszafizették.
Ezzel egy időben a bukaresti kormány jóváhagyott egy határozatot, melynek értelmében hat romániai repülőtér együtt 21,3 millió lejes (1,6 milliárd forint) állami támogatásban részesül. A 2019-ben 200 ezer és hárommillió közötti utast kiszolgáló repterek üzemeltetői kapnak forrást a koronavírus-járvány miatt felmerült pénzügyi nehézségeik leküzdéséhez.
A temesvári, nagyszebeni, jászvásári (Iasi), craiovai, bákói és suceavai repülőtér részesül állami támogatásban, ugyanezek a légi kikötők 2020-ban is kaptak összesen 37 millió lejes dotációt. Tavaly 12 regionális repülőtér részesült 84 millió lejes keretösszegű állami támogatásban Romániában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.