Megrázta magát az AerCap, az orosz piacon legsúlyosabban megperzselődött repülőgéplízing-cég, és 340 millió dollárra hizlalta adózott nyereségét az egy évvel korábbi időszak 250 milliárd dollárjáról, miközben árbevétele 36 százalékkal, 1,67 milliárd dollárral nőtt, 200 millióval meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusát.
A légiipar legnagyobb lízingcége egyúttal kedvező kilátásokkal biztatta a befektetőket. Aengus Kelly vezérigazgató a második negyedéves gyorsjelentést kommentálva pozitívumként értékelte a légiutas-forgalom fellendülését, már több mint száz országban közelíti vagy haladta meg a pandémia előtti év teljesítményét.
A repülési igények dinamikus növekedésével az infrastruktúra egyelőre nem képes lépést tartani,
sorra érkeznek a hírek a túlterhelt repülőterekről, ezerszámra törölt járatokról és a túlterhelt személyzet lázadásáról, ami sztrájkok sorozatában ölt testet.
A 3599 repülőgépet, helikoptert és külön hajtóműveket a légitársaságoknak bérbe adó AerCap a legnagyobb szereplő a lízingszegmensben. Az ír társaságnak az orosz–ukrán háború február végi kirobbanása után 113 gépe és 11 hajtóműve ragadt az oroszoknál. Ezek a nemzetközi szankciók értelmében nem hagyhatják el az orosz légteret annak kockázata nélkül, hogy azonnal lefoglalják őket, bármelyik repülőtéren is landoljanak. Ez történt azzal a 22 géppel és három hajtóművel, amelyeknek a háború kirobbantása után már nem volt idejük visszatérni Oroszországba.
Az AerCap hamar keresztet vetett a flottája 5 százalékát megtestesítő oroszországi kitettségre,
s már márciusban, az első negyedévi mérlegében leírta veszteségként ezt a 2,7 milliárd dolláros tételt, és legott benyújtott egy 3,5 milliárd dolláros követelést a biztosítója felé.
Az orosz piacon rekedt mintegy négyszáz lízingelt repülő összértéke egyébként eléri a tízmilliárd dollárt. Annyi már most biztosra vehető, hogy a kárigény érvényesítésére indított jogi eljárások évekig is elhúzódhatnak.
A lízingpiac szereplői azonban már előretekintenek, s Aengus Kelly szerint az is a kezükre játszik, hogy a sorozatos beszállítási problémák következtében egykori teljesítményét elérni egyelőre képtelen Airbus és Boeing miatt repülőgéphiány mutatkozik.
Emiatt egyre több légitársaság veszi igénybe a lízingcégek szolgáltatásait, s választ utasszállítókat például az AerCap 7,2 éves átlagéletkorú flottájából. Ez még évekig stabil keresletet garantál a cég számára – húzta alá Kelly, utalva arra, hogy a globális repülőgépflotta fele a lízingcégek tulajdonát képezi. Az alkatrészhiány a karbantartási munkákat is hátráltatja.
A gyorsjelentésre 4,7 százalékos erősödéssel reagált az AerCap árfolyama, amely egyébként az év eleje óta 29 százalékot veszített az értékéből, elsősorban a háborúra és a nyomában járó recessziós félelmekre visszavezethetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.