Nem igazán kedvez a klíma a Novartishoz tartozó Sandoz gyógyszergyártó leválasztásához és tőzsdére viteléhez, ennek ellenére Vas Narasimhan, a svájci anyacég vezérigazgatója kitart eredeti elképzelése mellett, de kérdés, hogy az ötlettől berzenkedő részvényeseket maga mögé tudja-e állítani, illetve meg tudja-e nyerni a befektetők bizalmát.
A Novartis 2014-ben megindított szerkezetváltását 2018-as kinevezése óta vezénylő Narasimhan dolga nem lesz könnyű, a generikus gyógyszerek piacán – ahol a Sandoz is tevékenykedik –, a verseny ugyanis komoly áreséshez vezetett, főként az Egyesült Államokban. Ez pedig a nyereségtermelő képességre, ezen keresztül pedig a részvények beárazására is negatívan hat.
Ráadásul a recessziós félelmek, a geopolitikai bizonytalanságok és a piacokon most jellemző kiszámíthatatlanság miatt könnyen előfordulhat, hogy a tervezetthez képest jelentős diszkonttal tudnak csak továbbadni a Sandoz-papírokon.
Az elemzők is meglehetősen bizonytalanok a Sandoz piaci értékének meghatározásában, azt valahol 14 és 26 milliárd közé teszik.
A Jefferies elemzői szerint a Sandoz továbbra is alulértékelt,
versenytársaival ellentétben kötelezettségei nem jelentősek, miközben vezető pozíciót foglal el a bioszimiláris készítmények és a komplex generikus gyógyszerek területén, így a felár indokolt lehet az esetében.
Az egészségügy átalakulásáról markáns véleményt formáló Narasimhan csütörtökön jelentette be, hogy a leválasztást és az egyidejű bevezetést a svájci és az amerikai tőzsdén (IPO) jövő év második felében hajtják végre, addig valamelyest enyhülhetnek a kockázatok is.
A Novartis számára a Sandoz az utolsó „kolonc”, amiből meg kell szabadulnia
ahhoz, hogy modern és hatékonyan működő gyógyszergyártóvá válhasson és legfontosabb üzletágaira koncentrálhasson az immár újabb egy évvel elhúzódó átalakítási folyamat lezárásával. A Novartis az iparági trendet követné azzal, hogy a szabadalmaztatott, vényköteles gyógyszerek jövedelmező piacára akar összpontosítani.
A múlt hónapban a brit GlaxoSmithKline a tőzsdén értékesítette a Haleon nevű fogyasztói egészségügyi üzletágát, míg az amerikai Johnson & Johnson is épp fogyasztói üzletágának leválasztásán dolgozik. A Reuters a Haleonnak kapcsolatban megjegyzi, hogy a befektetői érdeklődés ugyan 30,5 milliárd fontos piaci kapitalizációt eredményezett, ám egy hónap alatt ebből 22 százaléknyi máris elpárolgott, azaz nem árt az óvatosság.
A Novartis tavaly október óta vizsgálja behatóan a Sandoz jövőjével kapcsolatos lehetőségeket, amely az üzletág megtartását, leválasztását és tőzsdei értékesítését, vagy egyszerű eladását is magába foglalja. Mivel konkrét ajánlat nem futott be, maradt a tőzsdei értékesítés.
A Sandoz már huzamosabb ideje alulteljesítő volt a lejárt szabadalmú gyógyszerek piacán. Az Egyesült Államokban az idén a generikus gyártók számos készítményüknél két számjegyű árcsökkentést hajtottak végre – mondta Emily Field, a Barclays elemzője, aki szerint
semmi jel nem mutat arra, hogy a rendkívüli árnyomás enyhülne,
ezért jövőre ugyanolyan kedvezőtlen lesz a piaci helyzet a Sandoz számára, mint most.
Narasimhan azonban ezzel szemben hivatalból optimista. Szerinte a generikus üzletág növekedésnek indul az Egyesült Államokban, amit arra alapoz, hogy a gyógyszerhatóság (FDA) számos csúcsgyógyszer bioszimiláris, azaz az élő szervezetekből előállított olcsó alternatívájának forgalomba hozását engedélyezheti jövőre.
Köztük van például világ legnagyobb forgalmú gyógyszere, a 2020-ban 20,4 milliárd dolláros forgalmat generáló Humira, amelynek használata az autoimmun betegségek mellett több területen is javallott, vagy a Tysabri, amelyet a szklerózis multiplex kezelésében alkalmaznak sikerrel, s amelyből tavalyelőtt 1,95 milliárd dollár bevétele származott gyártójának, a Biogennek.
A sikervárományos Sandoz-termékek megjelenésével a befektetői érdeklődést felkeltő Vas Narasimhan arról is beszélt, hogy a következő évtizedben 400-500 milliárd dollár éves forgalmú gyógyszer szabadalma fut ki, ami valóságos kincsesbánya lehet az utángyártással foglalkozó cégek, így a Sandoz számára is.
Narasimhan egyébként már korábban tett tapogatózó lépéseket a Sandoz értékesítésére. 2018-ban például 900 millió dolláros vételárban egyezett meg az indiai Aurobindo Pharmával, amely a Sandoz amerikai tablettagyártó üzletágát vitte volna, de az amerikai versenyhatóság nem engedélyezte az üzletet.
A Sandoz a Novartis tavalyi 51,6 milliárd dolláros forgalmának közel egyötödét adta.
Forgalma Európában 2, Amerikában 15 százalékkal esett vissza éves összevetésben. Idén viszont jobban alakulhat a sora, a Novartis vezetése szerint az európai eladások fellendülésének köszönhetően szinten maradhat a Sandoz árbevétele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.