BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremeléssel reagál a recessziós félelmekre a Zara divatlánc tulajdonosa

Négy–hét százalék közötti átlagos áremeléssel indul az őszi–téli idénynek a Zara márkájáról világhírű spanyol Inditex, amely úgy látja, nem az előttünk álló időszak lesz a legsikeresebb a divatruha-kereskedelemben.

A recesszió előtt még egy utolsó nagyot villantott a Zara-tulajdonos Inditex, amely a júliussal zárult hat hónapot a bázisidőszakénál 41 százalékkal magasabb, 1,79 milliárd eurós nyereséggel zárta. 

Street Style In Paris - July 2020, PARIS, FRANCE - JULY 11: A passerby wears a red floral print shirt, a blue denim skirt, holds a brown paper Zara shopping bag, holds a mobile phone "Iphone" from Apple and a blue protective face mask, on July 11, 2020 in Paris, France. (Photo by Edward Berthelot/Getty Images)
Fotó: Edward Berthelot / Getty Images

Ennél szerényebb, de így is kimagasló, 24,5 százalékos forgalombővülést értek el, a vállalati kasszába végül 14,84 milliárd euró folyt be. Mindkét adat szinkronban van a Refinitiv elemzői konszenzusával. Elmondható tehát, hogy sikeres volt a generációváltás a patinás cég élén: az alapító Amancio Ortega – aki első üzletemberként tudta elhódítani a világ leggazdagabb emberének járó címet Bill Gates Microsoft-alapítótól – lánya, Marta Ortega elnökként jól debütált az Inditexnél. 

Az igazi kihívás azonban csak most érkezik:

az esetleges recesszió hullámain is átkormányozni az Inditex amúgy igen masszív hajóját.

A vállalat felkészülten várja az infláció elhúzódását és tetőzését, vezetése tisztában van azzal, hogy az emberek számára az energiaszámlájuk kifizetése most fontosabb lesz, mint egy mutatós ruhadarab megvásárlása, és 

sokan inkább a turkálókban keresik majd a meleg és divatos holmikat.

Ezért az amúgy igen magas haszonkulccsal dolgozó Inditex is képes engedni a profitjából, s csak 4–7 százalék közötti mértékben emeli árait az előttünk álló időszakban. Az Inditex bruttó árrése egyébként a februártól július végéig tartó fél évben 57,9 százalék volt, ez hétéves rekord a világ legnagyobb ruhakereskedelmi láncának történetében. 

Az Inditex már az év elején is árat emelt, 

akkor ezt az infláció mellett a pandémiát követő vásárlói lelkesedéssel magyarázták, az emberek ugyanis hamar fel akarták frissíteni a korlátozások idején divatjamúlttá vált ruhatárukat, s erre hajlandók voltak az indokoltnál többet is áldozni.

A forgalomnövekedési dinamika csökkenéséről számolt be Oscar Garcia Maceiras vezérigazgató is, elmondása szerint augusztustól már megfontoltabbak a vásárlók, a múlt havi árbevétel ennek megfelelően csak 11 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőttit. 

Spanish multinational clothing design retail company by, HONG KONG, CHINA - 2020/10/08: Spanish multinational clothing design retail company by Inditex, Zara store seen in Hong Kong. (Photo by Budrul Chukrut/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Fotó: SOPA Images / Getty Images

A Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint az Inditexnek azonban nagyobb félnivalója nincsen, az Ortega család kézben tartja és a körülményekhez igazítja a vállalat üzleti stratégiáját, az áremelésekkel pedig mérsékelni tudják az óhatatlan forgalomcsökkenés negatív hatásait. 

Fontos még, hogy ami a termelést illeti, az Inditexnek sokkal kisebb a kiszolgáltatottsága a versenytársaihoz, főként a svéd Hennes & Mauritzhoz (H&M) képest, mivel a gyártás legalább felét odahaza, Spanyolországban végzi, és amiben csak lehet, ottani beszállítóira támaszkodik. 

Ez pedig, ahogy sokasodnak a globalizáció érzékelhető csődjéről, a beszállítói láncok felszakadozásáról érkező hírek, lényeges szempont lehet az Inditex befektetői megítélésében is. Az őszi–téli szezonra készülve a cég felgyorsította a készletezést, szeptember 11-én a készletei 33 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, azaz 

áruhiány aligha üti fel a fejét a Zara-üzletekben.

A gyorsjelentést követő elemzői tájékoztatón elhangzott, hogy az Inditex folytatja eddigi osztalékpolitikáját, a közönség jól fogadta az új kollekcióikat, s arra is jól reagált, hogy újabban az internetes vásárlásoknál visszaküldött holmikért postai kezelési költséget számítanak fel. 

 

A cég letette a növekedés alapjait, erre támaszkodva pozitív jövőképpel rendelkezik, s ezt 5 százalékos árfolyamralival honorálták a gyorsjelentésre reagáló befektetők is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.