BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aukciós bevételből növeli digitális lábnyomát a MoMa

Az 1990-ben elhunyt CBS-alapító, William Paley alapítványa 70 millió dolláros árverésre készül a New York-i Modern Művészeti Múzeum javára. A nyilvánosság elől eddig elzárt Picasso-, Renoir- és Rodin-művek kerülnek kalapács alá a Sotheby’s londoni és New York-i aukcióin. A MoMa saját streamingcsatornát indíthat, s digitális műveket is vásárolhat a befolyó pénzből.

Az 1990-ben elhunyt CBS-alapító, William Paley alapítványa 70 millió dolláros árverésre készül, hogy a befolyó pénzből bővítsék a New York-i Modern Művészeti Múzeum digitális lábnyomát. 

A Picasso-, Renoir- és Rodin-műveket is tartalmazó alapítványi gyűjteményt a MoMA gondozza. A Sotheby’s kapott megbízást, hogy a 81 remekműből 29-et árverésre bocsásson.

 A digitális fejlesztés részeként saját streamingcsatorna elindítását is tervezik.

NEW YORK CITY Interior of Museum of Modern Art in New York.  Visitors looks a famous paintings including "Chairman Mao" by Andy Warhol. In-camera lens blur.
Fotó: Shutterstock

Igazi kikiáltási csemege lehet Pablo Picasso 1919-es kubista festménye, a Gitár az asztalon, amely egykor William Paley manhattani hálószobájának kandallója fölött lógott. A Sotheby’s legalább 20 millió dollárért kínálja fel a művet november 14-én New Yorkban. Míg Francis Bacon 1963-as kis formátumú triptichonja, a Három tanulmány Henrietta Moraes portréjához legalább 35 millió dollárért kerül kalapács alá október 14-én Londonban. Az árverésre kerülő műtárgyak egyike sem látható a MoMa nyilvános tárlatain.

A The Wall Street Journal emlékeztet:

a kulturális intézmények látogatottsága nehezen épül vissza a világjárvány után. Ezért a múzeumok és az adományozók az online befolyás kiterjesztésében gondolkodnak.

Amint azt Glenn Lowry, a MoMA igazgatója az amerikai tőzsdei lapnak elmondta, bár a múzeum látogatottsága tavaly 1,65 millióval, hárommillió főre nőtt, csak remélni tudják, hogy 2024-re visszaépül a prepandémiás szint. Addig a múzeum online tartalmai – saját honlap és YouTube-csatorna, valamint a közösségimédia-követők Instagram- és Weibo-posztjai – 35 millió látogatót vonzottak, szemben a járvány előtti 30 millióval. Ezért a múzeum virtuális sétákra invitálja a látogatókat, videóbeszélgetéseket készít kurátorokkal, s napirenden van a saját művészeti streamingcsatorna elindítása. Emellett együttműködnek a művészeti képzést kínáló, Coursera nevű online tanfolyam-szolgáltatóval, ahol 2012 óta 250 országból mintegy 1,6 millió ember vett részt művészeti órákon. 

A múzeum az aukciós bevételek egy részét műalkotások vásárlására fordíthatja, beleértve a nem helyettesíthető tokenekhez (NFT) csatolt digitális műalkotásokat is.

Ami azért érdekes, mert sokáig kivárásra játszott a MoMa a digitális műalkotások piacán. Most a múzeumnak van egy csapata, amely figyelemmel kíséri a digitális művészeteket. Olyan művészeket keresnek, akikkel összefoghatnak nagyobb művészeti projektekben.

Az alapítvány kurátora, az ifjabb Paley elmondta, hogy apja, aki 1937-ben, egy feltörekvő műsorszóró társaság vezetőként csatlakozott az akkor még gyerekcipőben járó MoMa igazgatóságához, mindig is érdeklődött az új technológiák iránt, vagyis 

a digitális művészet beleillik az alapítvány filozófiájába. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.