Az 1990-ben elhunyt CBS-alapító, William Paley alapítványa 70 millió dolláros árverésre készül, hogy a befolyó pénzből bővítsék a New York-i Modern Művészeti Múzeum digitális lábnyomát.
A Picasso-, Renoir- és Rodin-műveket is tartalmazó alapítványi gyűjteményt a MoMA gondozza. A Sotheby’s kapott megbízást, hogy a 81 remekműből 29-et árverésre bocsásson.
A digitális fejlesztés részeként saját streamingcsatorna elindítását is tervezik.
Igazi kikiáltási csemege lehet Pablo Picasso 1919-es kubista festménye, a Gitár az asztalon, amely egykor William Paley manhattani hálószobájának kandallója fölött lógott. A Sotheby’s legalább 20 millió dollárért kínálja fel a művet november 14-én New Yorkban. Míg Francis Bacon 1963-as kis formátumú triptichonja, a Három tanulmány Henrietta Moraes portréjához legalább 35 millió dollárért kerül kalapács alá október 14-én Londonban. Az árverésre kerülő műtárgyak egyike sem látható a MoMa nyilvános tárlatain.
A The Wall Street Journal emlékeztet:
a kulturális intézmények látogatottsága nehezen épül vissza a világjárvány után. Ezért a múzeumok és az adományozók az online befolyás kiterjesztésében gondolkodnak.
Amint azt Glenn Lowry, a MoMA igazgatója az amerikai tőzsdei lapnak elmondta, bár a múzeum látogatottsága tavaly 1,65 millióval, hárommillió főre nőtt, csak remélni tudják, hogy 2024-re visszaépül a prepandémiás szint. Addig a múzeum online tartalmai – saját honlap és YouTube-csatorna, valamint a közösségimédia-követők Instagram- és Weibo-posztjai – 35 millió látogatót vonzottak, szemben a járvány előtti 30 millióval. Ezért a múzeum virtuális sétákra invitálja a látogatókat, videóbeszélgetéseket készít kurátorokkal, s napirenden van a saját művészeti streamingcsatorna elindítása. Emellett együttműködnek a művészeti képzést kínáló, Coursera nevű online tanfolyam-szolgáltatóval, ahol 2012 óta 250 országból mintegy 1,6 millió ember vett részt művészeti órákon.
A múzeum az aukciós bevételek egy részét műalkotások vásárlására fordíthatja, beleértve a nem helyettesíthető tokenekhez (NFT) csatolt digitális műalkotásokat is.
Ami azért érdekes, mert sokáig kivárásra játszott a MoMa a digitális műalkotások piacán. Most a múzeumnak van egy csapata, amely figyelemmel kíséri a digitális művészeteket. Olyan művészeket keresnek, akikkel összefoghatnak nagyobb művészeti projektekben.
Az alapítvány kurátora, az ifjabb Paley elmondta, hogy apja, aki 1937-ben, egy feltörekvő műsorszóró társaság vezetőként csatlakozott az akkor még gyerekcipőben járó MoMa igazgatóságához, mindig is érdeklődött az új technológiák iránt, vagyis
a digitális művészet beleillik az alapítvány filozófiájába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.