Befektetői konferencia keretében mutatta be frissített stratégiáját és módosított eredménycéljait kedd délelőtt az építőipari anyagokat gyártó Masterplast.
A társaság már tavaly szintet lépett a legfontosabb azonban az, hogy növekedésünket tartóssá tudjuk tenni
– hangsúlyozta a rendezvényen Tibor Dávid, a Masterplast elnöke. Szerinte a jelenlegi energiakrízis jelentősen átalakította a piaci lehetőségeket, és felértékelte a lakásfelújítás, energetikai korszerűsítés szerepét, amit hőszigetelőanyag-gyártó cégként lehetőség a társaságnak.
A vállalat is készül a gazdasági recesszióra, de az épületenergia ebben az időszakban is stratégiai ágazat maradhat. Az újlakás-piacon ugyanakkor lassulás várható. Kevesebb új ingatlan épülhet, ezek viszont már eleve jobb energetikai besorolásúak lesznek. A hőszigetelési piac élénkülhet, itt állami ösztönzőprogramokkal is kalkulálnak.
Tibor Dávid szerint meghatározó szempont lesz, hogy rugalmasan tudjon alkalmazkodni a gyártás a gyorsan változó piachoz, így a Masterplastéhoz hasonló, felhasználáshoz közeli gyártóközpontoknak állhat a zászló.
Az ásványgyapot hőszigetelő-gyártásban erős pozíciót kíván felvenni a társaság, aminek segítségével meghatározó szintű szigetelőanyag-gyártóvá fejlődne. Saját beruházás mellett akvizíciókat is vizsgálnak ezen a területen, de itt elsősorban kisebb célpontok jöhetnek szóba.
Az üvegszövetgyártásban már jelenleg is Európa második, és a világ harmadik legnagyobb gyártója a Masterplast, köszönhetően a szerbiai üzemben végrehajtott fejlesztéseknek. A tetőfólia gyártásban is a top 3-ba kerülés a cél, a jövő évtől itt is számíthatnak a nagyobb kapacitásra.
Húzóágazat az EPS-gyártás is, amelyet három üzemben végez a társaság, emellett két új beruházást is elindított. Kál mellett Olaszországban is előállítanak majd ilyen termékeket, várhatóan már 2023 első negyedévétől. Ugyancsak ekkor indulhat Szabadkán az XPS-gyártás is egy 14 millió eurós beruházás eredményeként, amelyhez 50 százalékos vissza nem térítendő állami támogatást is kaptak.
A következő nagy lépés a kőzetgyapotgyártás elindítása a szerbiai Sremska Mitrovicában, a beruházás értéke várhatóan 20-25 millió euró lesz, állami dotációra itt is pályázott a cég. Az üveggyapotgyártás elindítását egyelőre tervezik, itt is egy 25 millió eurós beruházást vizsgál a vállalat, és 2025 elején indulhat meg a termelés ebben a szegmensben.
A moduláris építészet egyre meghatározóbb lehet az építőiparban, a vállalat az ebben rejlő lehetőségeket is ki szeretné használni – erről már Ács Balázs alelnök beszélt a befektetői rendezvényen. Az első szállítható modulegységek és tesztelemek már elkészültek, a rendszer pedig jól vizsgázott. Ezzel a termékcsoporttal 2023-tól lépne piacra a Masterplast.
Az egészségiparban is változnak az igények, az egyszer használatos textíliák szerepe itthon is nő, jelenleg a vállalat fejlesztéseinek egészségügyi bevizsgálása zajlik.
A társaság az elmúlt 14 évben közel 80 millió eurós gyártási beruházást valósított meg, most pedig csak a két új bejelentett projektre további 50 milliót terveznek elkölteni, ez is jelzi a fejlődés ütemét – mondta el Nádasi Róbert vezérigazgató.
Ezek finanszírozásához a tőzsdéhez fordul a vállalat, egy másodlagos részvénykibocsátás keretében. Ennek mértéke 8-10 milliárd forint lehet, és még az év végéig szeretnék ezt a tőkét bevonni.
Az építőipari anyagokat gyártó magyar társaság frissítette a következő évekre vonatkozó tervszámait is. Az idei évre a korábbinál 10 millió euróval magasabb, 225 millió eurós forgalommal, de az eddig várttal lényegében megegyező, 26,7 milliós EBITDA-val számol, miközben a nettó nyereség 18 millió euró fölé futhat be, mintegy másfél millió euróval magasabbra év eleji várakozásnál. A jövő évtől még magasabb fokozatba kapcsolhat a vállalatcsoport, amely 2024-re már 350 millió, 2025-re pedig 450 millió euró közeli bevételt vár. Az adózott nyeresége pedig három év múlva már átlépheti a 40 millió eurót.
A két nagyobb projekt és a tőkeemelés hatását már figyelembe veszi, a tervezett újabb állami támogatásokat azonban nem, kedvező elbírálás esetén ez további javulást eredményezhet – hangsúlyozta Nádasi Róbert.
Az osztalékfizetés területén ennek ellenére továbbra is konzervatív a vállalat, amely évente rendre 11 forinttal tervezi emelni a részvényesi juttatás mértékét.
Ennek megfelelően jövőre 77, 2025-ben pedig 99 forint ütheti a befektetők markát részvényenként. Ez Nádasi Róbert szerint azonban a jövőbeli beruházási lehetőségek tekintetében változhat, és akár nagyobb visszaosztás is elképzelhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.