Ember legyen a talpán, aki kiigazodik a Hyundai éves várakozásain; rettenetesen vegyes előrejelzéseket fogalmazott meg hétfőn a koreai cég menedzsmentje 2022 végleges számai tekintetében, miután a harmadik negyedévet 5 százalékos profitcsökkenéssel zárta. A befektetők végül is lefelé fordították hüvelykujjukat, szintén 3 százalékos lejtőre küldve az autógyártó részvénykurzusát Szöulban.
Pedig ami a pénzügyi mutatókat illeti, felfelé módosította a prognózist a vállalat, hiszen a globális csip- és alkatrészínség dacára
a januárban közölt várható eredményekhez mérten 6 százalékponttal, 19-20 százalékra emelték az egész évre vonatkozó bevételnövekedési előrejelzést, az üzemieredmény-rátát pedig most már 6,5–7,5 százalék közé becsülik, a korábbi 5,5–6,5 százalék helyett.
Ugyanakkor – és a piac valószínűleg ezt ítélte fontosabbnak – a csiphiány-gazdálkodásból való fokozatos kilábalás dacára a vállalat arra számít, hogy a geopolitikai feszültségek miatt a külső bizonytalanságok folytatódnak, beleértve az inflációt, az ellátási láncok megszakadását és a nyersanyagárak ingadozását is.
S hogy mennyire komolyak a figyelmeztetések, azt jól jelzi a Kiával együtt
a világ ötödik legnagyobb autógyártójának 1360 milliárd vonos (1 forint = 3,44 von) harmadik negyedéves céltartalékképzése, amely több mint a felét elvitte az elemzői konszenzus 2400 milliárd vonos nettóprofit-célszámának.
Egyúttal arra is magyarázatot nyújtva, hogyan eshetett vissza a szeptember végén lezárt három hónapos periódusban az adózott profit éves bázison 5 százalékkal, amikor a bevétel több mint 30 százalékkal ugrott meg.
A bevétel bővülését segítette az idén a dollárral szemben – az ázsiai térség egyik leggyengébb devizájaként – 17 százalékkal zuhanó von is, jócskán felpörgetve az amerikai értékesítéseket.
Lendületesen bővültek a Hyundai e-autó-eladásai is, hiszen több mint 27 százalékkal, mintegy 52 ezer darabra emelkedtek, ami a teljes értékesítési volumen 5,1 százalékát teszi ki – az újonnan bevezetett IONIQ 6 és GV60 modelleknek hála.
A külső bizonytalanságokat figyelembe véve a cégvezetés 7 százalékkal, 4,01 millió darabra csökkentette az idei előre látható autóértékesítéseket, ami egyébként még mindig meghaladja a tavalyi 3,89 millió újautó-eladást.
Ráadásul a fentiek szerint ez egyáltalán nem érinti a várható árbevételt, ami a rendkívül kelendő, drága luxusmodelleknek, illetve városi terepjáróknak köszönhető.
A Hyundaihoz hasonlóan a múlt héten Elon Musk, pénteken pedig a világon legtöbb gépkocsit gyártó Toyota is jelentős autóipari kihívásokat emlegetett, bár a Tesla-vezér nem annyira a csiphiány, hanem inkább – az inflációval összefüggésben – az autóipari kereslet visszaesése miatt aggódott. A Toyota viszont a Hyundaihoz hasonlóan az ellátási problémák következtében azt valószínűsítette, hogy kevesebb jármű gördülhet le futószalagjairól, mint amennyit eredetileg terveztek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.