Mostanra azonban még érdekesebbé vált a helyzet. A Volkswagen piaci kapitalizációja 73 milliárd euróra esett a negatív piaci hangulat közepette, míg a frissen debütált leányvállalat, a Porsche AG árfolyama tovább emelkedett. Ha azzal a feltevéssel élünk, hogy a nem kereskedett törzsrészvények továbbra is 7,5 százalékos prémiumot érnek az elsőbbségi részvényekhez képest, mint az IPO során, akkor a Porsche AG piaci kapitalizációja 80,6 milliárd euró. Még akkor is, ha szőrös szívűek vagyunk, és nem fogadjuk el a 7,5 százalékos prémiumot, 77,2 milliárd a piaci kapitalizációja. Vagyis a számolási módtól függetlenül a Porsche értéke meghaladja a Volkswagen csoport értékét.
A fent vázolt két számolásmód közül a következőkben a szigorúbb, alacsonyabb piaci kapitalizációt eredményező matekot használjuk.
A Volkswagen továbbra is 75 százalékos részesedéssel rendelkezik a Porschéban, ennek értéke 58,3 milliárd euró, az értékesített 25 százalékos részesedésért cserébe kapott 19,5 milliárd eurót.
Vagyis a Porsche-érdekeltség és az eladott részesedésért kapott készpénz együttes értéke 77,8 milliárd euró. Mivel a Volkswagen teljes piaci kapitalizációja 73 milliárd euró, már láthatjuk is, hogy az egyéb eszközöket nagyságrendileg mínusz 5 milliárd euróra értékeli a piac.
Hogyan lehetséges ez? Egyrészt ez akár indokolt is lehet, abban az esetben, ha azzal a feltételezéssel élünk, hogy a csoporthoz tartozó többi márka tartósan veszteséget fog termelni, és a társaság csak égetni fogja a pénzt, miközben a versenytársakkal nem lesz képes felvenni a versenyt. De szimpatikusabb magyarázatnak tűnik, hogy egyszerűen alulárazottak a Volkswagen részvényei.
A spinn-off sztorinak még nincs vége, valószínűleg nem a Porsche IPO-ja volt az utolsó. A menedzsment aktívan keresi a további leválasztási lehetőségeket.
Egyelőre minden márka esetében vizsgálják az önálló tőzsdei jelenlét lehetőségét, és erre a Lamborghini és az akkumulátor-üzletág, a PowerCo esetében van a legnagyobb esély, amiről 2023-ban születhet döntés.
A fenti okfejtést követően talán már nem lesz meglepő a Volkswagen-részvények alacsony értékeltsége. Az előrejelzések szerint az EBITDA 2022–2025 között stabil maradhat. A vállalat értéke az EBITDA mindössze 1,3-1,4-szerese, ami a szektortársakhoz képest is kimondottan olcsó, hiszen még a szektortársak mediánja is mintegy 50 százalékkal feljebb van. Historikusan nézve pedig mindössze két alkalommal volt ennél alacsonyabb az értékeltség az elmúlt tíz évben.
Az előretekintő P/E alapján is olcsónak tűnik a cég. Érdemi növekedés az egy részvényre jutó eredményben (EPS) sem várható, helyette inkább csak enyhe növekedést tükröznek a kilátások. De az idei eredményvárakozások szerint 3,5-es előretekintő P/E hányadoson forog a társaság, ami az elmúlt tíz év legalacsonyabb értéke, arról nem is beszélve, hogy a szektortársak itt is mintegy 30 százalékkal magasabb értékeltségen forognak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.