Az évtized végére akár 75 százalékkal is nőhet a használt órák piacának forgalma világszerte, egyre nagyobb üzletet látnak benne a szakértők. Évente nagyjából 20 milliárd svájci frankért cserélnek gazdát a ketyegők, 2030-ra pedig a 35 milliárdot is elérheti a piac a Deloitte előrejelzése szerint. A vásárlók természetesen a használt órákban is a minőséget keresik, vagyis fontos a márka.
A kereslet a nagy óragyártókat is arra késztette, hogy nyissanak a használt készülékek felé: a Bloomberg cikke szerint a Richemont luxusóracég emiatt kebelezte be a Watchfinder nevű oldalt. Ezen régebbi kiadású órákat is lehet vásárolni.
Rekordszinten a kereslet a luxusórák iránt, a várakozási idők is megnyúltakÚgy tűnik, hogy a luxusra mindig jut pénz. |
A Deloitte szakértői szerint várhatóan egyre több nagy óramárka készül majd hasonlóra, azaz nyitni fognak a használt órapiac felé. A cég szerint az olyan platformok, mint a Chrono24, a Subdial, a Watchbox és a Hodinkee, komoly növekedés előtt állnak. Ezeken órákat lehet adni és venni.
A növekedési potenciál a használt luxuspiacon óriási
– mondta Karine Szegedi, a Deloitte svájci leányvállalatának divattal és luxuscikkekkel foglalkozó szakértője.
A technológia fejlődésével a vásárlási szokások is átalakulnak. Szakértők szerint az interneten értékesített órák száma jóval nagyobb ütemben nő, mint a hagyományos, luxusüzletekben értékesített daraboké. Ez is a használt órák felé tereli a vásárlókat, akik nagyrészt immár fiatalok. A Deloitte felmérése szerint az úgynevezett Y generáció, azaz a mostani 30-asok azok, akik a leginkább hajlandók használt órát venni. Utánuk következnek a 20-as éveikben járó fiatalok, azaz a Z generáció, így pedig már érthető, hogy miért pörögtek fel az internetes vásárlások: a fiatalok szinte mindent online vesznek.
Többségüket ráadásul nemcsak a birtoklás vágya hajtja, nem feltétlenül státuszszimbólumnak szánják az órákat, sokkal inkább befektetésnek. A kereslet a koronavírus-járvány idején ugrott meg jelentősen, rengetegen ültek otthon „felesleges” pénzzel, amelyet sem éttermekre, sem utazásra, sem pedig egyéb élvezeti cikkekre nem tudtak elkölteni. Így elkezdtek órákat vásárolni. A felmérések szerint ezeket nem sokáig tartogatják, hamar megpróbálják haszonnal értékesíteni az interneten. Elsősorban az ázsiai országokban egyre népszerűbbek a használt órák: Szingapúr, Hongkong és Kína vezeti az eladásokat. A kínaiak hajlandók a legtöbbet fizetni: 35 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az ötezer svájci frank (2,1 millió forint) feletti értékű órákat keresi. Ugyanez az arány például Franciaországban mindössze 2 százalék.
A használt órák közül elsősorban a luxusmárkák voltak kelendők, a Rolexek, a Patek Philippe-ek és az Audemars Piguet-k ára az egekbe szökött. A nagy hármas legkeresettebb modelljei a használt luxusórák piacán a teljes forgalom 71 százalékát teszik ki.
Az emelkedő tendencia csak idén tavasszal, a tőzsdék és a kriptovaluták esésével tört meg, de így is jócskán felülmúlja a korábbiakat.
A Subdial50 index, amely az ötven leginkább keresett óramárkát listázza – és súlyozással számít belőlük egy indexált értéket – 34 ezer angol font közelében áll. Egy évvel ezelőtt éppen csak meghaladta a 30 ezer fontot, márciusban pedig 45 ezer fölé is jutott.
A Morgan Stanley előrejelzése szerint az árak még tovább eshetnek, hiszen a kereslet nő.
Csökken a luxusórák ára, miután egyre többen vásárolnak használt darabotA jelenlegi, eladásra szánt órakészletet és a romló makrokörnyezetet figyelembe véve az elemzők arra számítanak, hogy a használt órák ára negyedévről negyedévre tovább csökken. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.