BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási üzlet a használt óra: milliókért cserél gazdát egy márkás ketyegő, befektetésnek sem utolsó

Elsősorban a fiatalok kaptak rá a használt órák piacára, amelynek forgalma 2030-ra elérheti éves szinten a 35 milliárd svájci frankot. A legmenőbb óramárkák sem győzik a versenyt a régi darabokkal. Sokan befektetésnek vásárolják.

Az évtized végére akár 75 százalékkal is nőhet a használt órák piacának forgalma világszerte, egyre nagyobb üzletet látnak benne a szakértők. Évente nagyjából 20 milliárd svájci frankért cserélnek gazdát a ketyegők, 2030-ra pedig a 35 milliárdot is elérheti a piac a Deloitte előrejelzése szerint. A vásárlók természetesen a használt órákban is a minőséget keresik, vagyis fontos a márka. 

A 1993 Royal Oak Offshore luxury wristwatch, manufactured by Audemars Piguet, sits on display at the Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) watch fair in Geneva, Switzerland, on Monday, Jan. 20, 2014. Enthusiasts coveting $50,000 Cartier watches at the Swiss industry's annual fair bumped opening meetings to resolve the three-year-old Syrian civil war out of the lakeside town. Photographer: Gianluca Colla/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Getty Images

Lépnek a nagy márkák 

A kereslet a nagy óragyártókat is arra késztette, hogy nyissanak a használt készülékek felé: a Bloomberg cikke szerint a Richemont luxusóracég emiatt kebelezte be a Watchfinder nevű oldalt. Ezen régebbi kiadású órákat is lehet vásárolni.  

Rekordszinten a kereslet a luxusórák iránt, a várakozási idők is megnyúltak

Úgy tűnik, hogy a luxusra mindig jut pénz.

A Deloitte szakértői szerint várhatóan egyre több nagy óramárka készül majd hasonlóra, azaz nyitni fognak a használt órapiac felé. A cég szerint az olyan platformok, mint a Chrono24, a Subdial, a Watchbox és a Hodinkee, komoly növekedés előtt állnak. Ezeken órákat lehet adni és venni.  

A növekedési potenciál a használt luxuspiacon óriási  

– mondta Karine Szegedi, a Deloitte svájci leányvállalatának divattal és luxuscikkekkel foglalkozó szakértője. 

Átalakuló vásárlási szokások   

A technológia fejlődésével a vásárlási szokások is átalakulnak. Szakértők szerint az interneten értékesített órák száma jóval nagyobb ütemben nő, mint a hagyományos, luxusüzletekben értékesített daraboké. Ez is a használt órák felé tereli a vásárlókat, akik nagyrészt immár fiatalok. A Deloitte felmérése szerint az úgynevezett Y generáció, azaz a mostani 30-asok azok, akik a leginkább hajlandók használt órát venni. Utánuk következnek a 20-as éveikben járó fiatalok, azaz a Z generáció, így pedig már érthető, hogy miért pörögtek fel az internetes vásárlások: a fiatalok szinte mindent online vesznek.  

A Patek Philippe Ref. 5250 "Advanced Research" watch belonging to Tony Fadell, co-founder and chief executive officer of Nest Inc., not pictured, is arranged for a photograph in Palo Alto, California, U.S., on Tuesday, Aug. 18, 2015. When Fadell isn't rethinking basic parts of your home, he collects watches. But he doesn't just like them, he has a seven-figure collection, and, more important, he really knows watches. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Getty Images

befektetés a használt óra

Többségüket ráadásul nemcsak a birtoklás vágya hajtja, nem feltétlenül státuszszimbólumnak szánják az órákat, sokkal inkább befektetésnek. A kereslet a koronavírus-járvány idején ugrott meg jelentősen, rengetegen ültek otthon „felesleges” pénzzel, amelyet sem éttermekre, sem utazásra, sem pedig egyéb élvezeti cikkekre nem tudtak elkölteni. Így elkezdtek órákat vásárolni. A felmérések szerint ezeket nem sokáig tartogatják, hamar megpróbálják haszonnal értékesíteni az interneten. Elsősorban az ázsiai országokban egyre népszerűbbek a használt órák: Szingapúr, Hongkong és Kína vezeti az eladásokat. A kínaiak hajlandók a legtöbbet fizetni: 35 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az ötezer svájci frank (2,1 millió forint) feletti értékű órákat keresi. Ugyanez az arány például Franciaországban mindössze 2 százalék. 

A használt órák közül elsősorban a luxusmárkák voltak kelendők, a Rolexek, a Patek Philippe-ek és az Audemars Piguet-k ára az egekbe szökött. A nagy hármas legkeresettebb modelljei a használt luxusórák piacán a teljes forgalom 71 százalékát teszik ki.  

Az emelkedő tendencia csak idén tavasszal, a tőzsdék és a kriptovaluták esésével tört meg, de így is jócskán felülmúlja a korábbiakat.  

A Subdial50 index, amely az ötven leginkább keresett óramárkát listázza – és súlyozással számít belőlük egy indexált értéket – 34 ezer angol font közelében áll. Egy évvel ezelőtt éppen csak meghaladta a 30 ezer fontot, márciusban pedig 45 ezer fölé is jutott. 

 

A Morgan Stanley előrejelzése szerint az árak még tovább eshetnek, hiszen a kereslet nő. 

Csökken a luxusórák ára, miután egyre többen vásárolnak használt darabot

A jelenlegi, eladásra szánt órakészletet és a romló makrokörnyezetet figyelembe véve az elemzők arra számítanak, hogy a használt órák ára negyedévről negyedévre tovább csökken.

  

 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.