Élesedhet a verseny jövőre a régiós üzemanyag-kiskereskedelmi piacon a Mol és a lengyel PKN Orlen között. A két meghatározó kelet-közép-európai olajipari szereplő eddig közvetlenül csak Csehországban volt egymás riválisa, a közelmúltban végrehajtott benzinkútcserés tranzakciót követően azonban már a magyar, a szlovák és a lengyel piacon is meg kell küzdeniük egymással a fogyasztók kegyeiért a lengyel Parkiet cikke szerint.
Mint ismert, a lengyel PKN Orlennek a helyi rivális Lotos felvásárlása miatt, versenyjogi okokból kellett vevőt találnia egyes eszközeire, köztük a lengyelországi kúthálózatának egy részére. A vevő a Mol, amely a 610 millió dolláros vételárért 417 töltőállomást kap Lengyelországban, amivel a harmadik szereplővé lép elő a helyi üzemanyag-kiskereskedelmi piacon. A tranzakció részeként azonban a PKN is belép a magyar piacra, két lépcsőben 143 töltőállomást átvéve a Moltól. A magyar társaság emellett Szlovákiában is átad mintegy 40 kutat a lengyel versenytársnak.
A két régiós olajipari szereplő eddig csupán Csehországban számított közvetlen riválisnak, a fenti ügyletsor azonban az ottani erőviszonyokon nem változtat. A lengyel cég 430 benzinkúttal piacvezető marad, a Mol pedig 303 egységgel a második helyen áll. A lengyel mellett a szlovák és a magyar piacon viszont fokozódik a verseny a tranzakciósorozat eredményként a lengyel üzleti lap szerint.
A lengyel piacra való belépést kiindulópontnak tartjuk, és egy erős második pozíció elérésében vagyunk érdekeltek
– közölte a magyar társaság a Parkiettel.
Ehhez a BP-t kellene megelőznie a Molnak, és további, mintegy 100 lengyelországi benzinkúttal kellene bővítenie a meglévő hálózatát, mivel a brit szektortárs a legfrissebb adatok szerint 565 egységet üzemeltet az országban. A tervezett fejlesztések költségigényéről nem árult el részleteket a magyar társaság, azt viszont elmondták, hogy a lengyel kutak „átmárkázása”, vagyis a Mol-arculat kialakítása egységenként 60–100 ezer dollárba – 22,5–37,6 millió forintba – kerül, azok műszaki állapotától függően.
Hasonlóan ambiciózus terveket szövöget idehaza az Orlen is. „Szeretnénk megerősíteni a magyarországi üzemanyagpiacon elfoglalt negyedik helyünket, illetve céljaink között szerepel a további növekedés” – közölték a VG.hu korábbi megkeresésére, hozzátéve, hogy a piacra lépéssel a helyi verseny fellendítését is célozzák.
A Mol az említetteken kívül Horvátországban, Romániában, Szlovéniában, Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában és Montenegróban van jelen. Az Orlennek pedig a német és a litván kiskereskedelmi piacon vannak érdekeltségei. Emellett mindketten új piacokra való belépést is fontolgatnak.
A PKN a stratégiája mentén 2030-ra 37-ről 45 százalékra növelné a külföldi töltőállomások arányát a teljes hálózatán belül, miközben a mai, valamivel kevesebb mint 3200 kútból álló értékesítési láncot 3500-ra bővítené, illetve legalább egy új országban is megjelenne.
A lap szerint a Mol is szeretne további akvizíciókat, és nem feltétlenül csak Lengyelországban.
„Tervezzük a kiskereskedelmi üzletág további fejlesztését is Közép- és Kelet-Európában, ami nemcsak kulcsfontosságú piacunk, hanem az otthonunk is. A nyugati piacok iránt ugyanakkor nem érdekelődünk” – állítja a vállalat.
A harmadik negyedévben a PKN kiskereskedelmi üzletága 856 millió złoty (194 millió dollár) EBIDA-t termelt, ami 10 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A Mol fogyasztói szolgáltatások szegmensének EBITDA-eredménye ugyanebben az időszakban 43 százalékkal, 121 millió dollárra esett, elsősorban a régió több államában, köztük Magyarországon is érvényben lévő üzemanyagár-sapka hatására.
Jelenleg úgy tűnik, hogy ez a fajta szabályozás a múlté, de még időre van szükségünk ahhoz, hogy felmérjük ennek a jövőbeli teljesítményre gyakorolt hatását
– hangsúlyozta a lengyel lapnak a Mol.
A cég részvényárfolyama mindössze három százalékkal került feljebb 2022-ben, a PKN Orlen papírjai pedig 14 százalékkal értékelődtek le ez idő alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.