A lítiumkereslet legnagyobb részét az elektromos autókat gyártó vállalatok generálják. A villanyautók egyre népszerűbbek, egyre nagyobb részét adják az újautó-értékesítéseknek, és a következő években ez a folyamat tovább gyorsulhat. Ehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy az elektromos autók „üzemanyagát” biztosító akkumulátor kellő mennyiségben álljon rendelkezésre. Az akkumulátor fő összetevője a lítium, így nem csoda, hogy az elmúlt években igencsak megnőtt a kereslet iránta, ami az árát rendkívüli módon felhajtotta. Az akkumulátorgyártáshoz szükséges lítium-karbonát ára több mint hétszeresére emelkedett 2021 eleje óta.
Úgy tűnik, Elon Musk nem a levegőbe beszélt, amikor a lítiumakkumulátorok fontosságát hangsúlyozta. Február 17-én a Bloomberg arról számolt be, hogy értesülésük szerint a Tesla beszállna a lítiumbizniszbe, és egy lítiumot bányászó cég felvásárlását mérlegeli. A cikk szerint több vállalat is számításba került, de név szerint csak egyet, a Sigma Lithiumot említették meg.
A tőzsdei reakció nem sokat váratott magára, az egyébként negatív napot záró Sigma a tőzsdezárás utáni kereskedés során közel 25 százalékot ralizott, és a többi lítiumhoz kötődő vállalat árfolyama is emelkedni kezdett. Függetlenül attól, hogy hogy a Tesla akvizíciója létrejön-e, a lítiummal foglalkozó vállalatok újra a figyelem középpontjába kerültek.
A Tesla lépése egyébként nem lenne annyira meglepő, és nem is az első összefonódás az autóipar és a lítiumbányászat között. A General Motors és a Lithium Americas január végén jelentette be, hogy stratégiai megállapodást kötött. A GM 650 millió dolláros befektetéssel segíti a vállalat Nevada állambeli lítiumbányájának fejlesztését, cserébe a Lithium Americas legalább tíz éven keresztül lítiummal látja el az autógyártót.
A világ számos pontján, például Magyarországon is hatalmas akkumulátorgyártó kapacitás kiépítése zajlik, ami arra utal, hogy az ipari szereplők is az akkumulátorok iránti kereslet meredek emelkedésére számítanak, így a globális lítiumkereslet is megugrik, a Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2040-re nagyjából a jelenlegi szint negyvenszeresére. Ez rendkívül kedvező helyzetbe hozza azokat a vállalatokat, amelyek lítiumot bányásznak.
Albemarle: A világ egyik legnagyobb lítiumtermelője. Más nyersanyagokat is bányásznak, de a kapacitás növelése és az áremelkedés hatására már a lítium értékesítése adja a vállalat bevételének több mint kétharmadát, miközben ez az arány 2021-ben még csak 40 százalék körül volt. Az Albemarle működteti Észak-Amerika egyetlen lítiumbányáját, a másik nagyobb lelőhelyük Chilében található.
Lithium Americas: Kanadai székhelyű vállalat, jelenleg nem termel bevételt, de az idei év első felében tervezik az Argentínában található lítiumbányájuk elindítását a kínai Ganfenggel közösen. Ami azonban ennél is nagyobb jelentőségű, hogy ők rendelkeznek a legnagyobb észak-amerikai lítiumlelőhely, a nevadai Thacker Pass kitermelési jogával. A General Motors befektetésének köszönhetően a bánya kialakításának pénzügyi háttere is biztosítottá vált.
Sigma Lithium: Szintén kanadai székhelyű cég, Brazíliában tervezik megkezdeni a lítiumkitermelést idén áprilisban. Az idei évet a várakozások szerint már nyereséggel zárhatja a vállalat. A 4,4 dolláros részvényenkénti profit 2024-re 7,2 dollárra nőhet, ami több mint 60 százalékos emelkedés lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.