Hétezer fős leépítést és 5,5 milliárd dolláros költségcsökkentési programot hirdetett a Walt Disney élére tavaly ősszel visszatért Bob Iger, hogy nyereségessé tegye a Disney+ streamszolgáltatójukat. Ez azt jelenti, hogy harmincból egy dolgozót tesznek lapátra, de hogy milyen területi megoszlásban, azt nem részletezte a Walt Disney-t több évtized munkájával a világ legnagyobb szórakoztatóipari vállalatává fejlesztő Iger. Legutóbb a pandémia első hullámának tetőzésekor, 2020 novemberében jelentettek be 32 ezer fős leépítést, az akkor a témaparkokat érintette elsősorban. A mostani lépéssel a Walt Disney a rivális Netflix és Warner Bros Discovery példáját követte.
Az 5,5 milliárdból a leépítésekkel és a tartalomgyártás – sportot nem érintő – megkurtításával 3 milliárdot spórolnak meg, míg az értékesítési és általános igazgatási költségek, valamint egyéb működési költségek terén 2,5 milliárd dollárral vágják vissza kiadásaikat. Bob Iger emellett szakmai változásokat is ígért, megadva kreatívvezetők kibontakozási lehetőségét, amit a korábbi vezérigazgató, Bob Chapek sokak szerint elfojtott.
A szerkezeti változtatások értelmében három jól elhatárolódó egységre tagolják a Walt Disney-t:
az eddig is autonómiát élvező szabadidős és látványüzletágat képviselő Disney élményparkokra, a filmeket, a televíziós műsorokat és videotartalmakat kínáló streamingüzletágra, valamint az attól elkülönülő sportfókuszú divízióra, amelynek koronagyémántja a ESPN+ sportcsatorna. Utóbbit a médiatársaságba magát bevásárló és radikális változtatásokat sürgető Nelson Peltz aktivista befektető szerint jó pénzért el kellene adni, de Iger ragaszkodik hozzá, és tárgyalni sem hajlandó erről.
Iger közleményében az ilyenkor szokásos patronokat sütötte el, miszerint a költséghatékonyságra fókuszálnak, elkötelezettek a közönség maximális kiszolgálására, továbbá a bizonytalan gazdasági környezet keltette kihívások megnyugtató kezelésére. A részvényesi érték növeléséről szóló frázist ezúttal mellőzte, viszont ígéretet tett az osztalékfizetés felújítására.
Ezt Peltz a 2025-ös üzleti évtől látta kivitelezhetőnek, addig minden egyes centre szükség lesz az átalakítások sikeres levezényléséhez. Iger előterjesztése szerint az osztalékról szóló döntést az igazgatótanács hozza meg 2023 végéig, de annak leendő mértéke egyelőre a pandémiát megelőző szint töredéke lehet, és azt csak az eredmények függvényében, fokozatosan tudják majd növelni.
A drasztikus költségcsökkentések és az osztalékfizetés „reaktiválása” rendszerint a befektetők ínyére van, ez most sem volt másképp:
a Walt Disney részvényárfolyama a szerdai amerikai piaczárást követően közzétett bejelentések után közel 5 százalékkal erősödött. Iger az utóbbi öt év harmadik jelentős átszervezési programját hirdette meg, ami eleve arra utal, hogy a pandémia okozta nehézségek és a Disney+ költségeket nem kímélő piaci bevezetése után is bőven maradt csiszolni való a mesterművön.
Iger választ is adott a radikális átalakításokat sürgető Nelson Peltz kritikáira, aki a birodalom feldarabolását és a streamingköltések visszafogását kezdeményezte. A Trian Group befektetési társaságot irányító, és a Walt Disney igazgatósági tagságáért eddig hiába pedálozó Peltz szóvivője úján pikírt megjegyzéssel üdvözölte a szerinte helyes irányba tett lépéseket, mondván
a Disney vezetése úgy látszik, meghallgatta az idők szavát.
Abban viszont nem, hogy Bob Iger továbbra is a streaminget tartja prioritásnak, annak egy költségoptimalizált üzleti modelljét akarja átültetni a gyakorlatba.
Akkor viszont sürgősen el kell tüntetnie a streamingüzletágból azt az egymilliárd dolláros veszteséget, amit a 2022-t záró negyedévben halmoztak fel, és vissza kell hoznia azt a 2,4 millió előfizetőt, akiket ezalatt elveszítettek.
A Disney+ 2019 őszi indulása óta először esett meg az, hogy csökkent a szolgáltatás iránt érdeklődők és azért fizetni is hajlandók tábora.
Más téren a negyedév mérlege pozitív volt, az egy részvényre eső korrigált eredmény (EPS) 99 centre jött ki, meghaladva a Refinitiv 78 centes elemzői konszenzusát. A nettó nyereség 1,28 milliárd dolláros értéke viszont alatta maradt a Wall Street-i várakozásoknak, a 23,51 milliárdos bevétellel azonban túllőtt a Walt Disney a 23,40 milliárdos elemzői prognózison. A társaság a Disney+ reklámokkal telitűzdelt változatának elindításával próbál pluszbevételekre szert tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.