A Qantas Airways 2020-ban, a pandémia tetőfokán csupán tizenegy hétre volt a teljes anyagi összeomlástól, amit úgy sikerült elkerülnie, hogy földre parancsolta flottája majd 90 százalékát, és fizetés nélküli szabadságra küldte a tömeges járattörlések miatt feleslegessé váló személyzetet. Ausztrália hiába kezelte példaértékűen a pandémiát, a Qantas jószerével csak belföldön tudott repülni, tartva attól, hogy nemzetközi járatainak utasai behurcolják a vírust.
Azóta döntő változások történtek a piacvezető ausztrál légitársaság életében. Olyannyira, hogy a korlátozások feloldásával magasba szökő utazási láz rekordnyereséghez segítette a légitársaságot üzleti évének decemberrel zárult első felében. A közeljövő azonban korántsem rózsás, a cégvezetés figyelmeztetett, hogy a riválisok is zárkóznak, a járatok sűrűsége lassan a pandémiát megelőző békeévet, azaz 2019-et idézi.
S bár a geopolitikai és gazdasági bizonytalanságok beárnyékolják az idei évet is, az utazási kedv csökkenésére aligha kell számítani, viszont az elszabadult infláció, a megélhetési körülmények romlása és a hitelek megdrágulása, illetve a törlesztőrészletek sebes emelkedése szűk keretek közé szoríthatja vissza a légi közlekedésben tapasztalt fellendülést. Ugyanakkor a verseny a tarifák területén is fokozódik, ami – ha a kerozinárak is nőnek – negatívan hat a nyereségtermelő képességre.
A Qantas vezérigazgatója, Alan Joyce utalt arra, hogy az említett körülmények törvényszerűen éreztetik majd a hatásukat a jegyrendelésekben is, de
arra nem számított, hogy a robusztus konjunktúra 2024 közepe előtt megszakadhat.
Most azonban már egyre biztosabb ebben. Nem véletlen, hogy baljós szavaira 6 százalékos csökkenéssel reagált a Qantas részvényárfolyama a sydney-i tőzsdén.
Pedig egyelőre a tavalyi év kimagasló teljesítményének kellene örülni, és annak, hogy a cég 341 millió amerikai dollár értékben vásárolja vissza saját részvényeit, megacélozva ezzel az árfolyamot. Az egy utaskilométerre vetített bevétel 46 százalékkal haladta meg a pandémia előtti időszakét.
A féléves adózott nyereség 980 millió amerikai dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 870 milliós veszteséggel. Az eredmény szinkronban volt a Refinitiv elemzői konszenzusával, és a saját célsávjuk felső határát súrolta.
A forgalom eközben 222 százalékkal, 6,79 milliárd amerikai dollárra bővült. A nettó adósságállományt két év alatt 60 százalékkal, 1,63 milliárd amerikai dollárra sikerült lenyomni. A Qantas 22,7 millió utast szállított, ez még elmarad a 2019 hasonló időszakában mért 28,5 milliótól.
A járatok kihasználtsága 52,6-ről 85,4 százalékosra javult.
A cég profitkilátásait ezúttal nem öntötte számokba, arra viszont büszkék, hogy tavaly elnyerték a legbiztonságosabb légitársaság címet.
S hogy mennyire éles lesz a verseny, az nagyban függ attól, hogy az egyes légitársaságok milyen ütemben tudják menetrendjüket bővíteni, s ebben a szakképzett munkaerő megléte vagy hiánya, a megrendelt repülőgépek szállításának esetlegessége is kockázati tényezőként jelentkezik, nem szólva a személyzet képzésének időigényéről.
A géphiány a Qantast is nehéz helyzetbe hozta, az ausztráloknak szánt Airbusok átadása féléves csúszásban van,
ezért a cég kénytelen használt gépeket beszerezni a piacról, valamit lehívni a kilenc Airbus A220-as regionális géptípusra vonatkozó vételi opcióját, hogy ki tudja elégíteni a keresletet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.