A Tesla az első negyedévben rekordszámú eladásról számolt be, ami főleg annak köszönhető, hogy öldöklő árháborúba kezdett globálisan, aminek nyitányára Kínában került sor. A gáláns kínai állam elektromosautó-vásárlási támogatások január 1-jétől való megszüntetése a verseny erősödését hozta a távol-keleti országban, ami meglepő eredményt hozott.
A luxuskategóriában a kínai e-autó-piacot toronymagasan vezető amerikai vállalat három hónapon belül többször csökkentette a sanghaji Gigafactoryjában gyártott Model 3 szedán és Model Y városi terepjáró (e-SUV) árát, holott december elején még arra figyelmeztetett, hogy igyekezniük kell a megrendelőknek, mert januártól új árak köszöntenek be.
Az árháború azonban visszaütött, ugyanis a helyi riválisok is nagy kedvezményekkel kínálták a járműveiket.
A kínai fogyasztók válaszul a BYD olcsóbb, újabb modelljeit részesítették előnyben. Az év első két hónapjában a sencseni székhelyű csoport több mint ötször annyit adott el a távol-keleti országban, mint a Tesla. Januárban és februárban a BYD részesedése az új generációs, azaz elektromos, hibrid- vagy hidrogénhajtású autók piacán bővülő modellkínálatával 41 százalékos részesedést ért el, míg a fő riválisának tekintett Tesla nyolc százalékig jutott.
A külföldi márkák folyamatosan veszítik a piaci részesedést, ezért arra számítunk, hogy az idén a helyi márkák először fogják az eladások volumenét tekintve felülmúlni a külföldi riválisokat
– mondta Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég alapítója az FT-nek. Hozzátette: a BYD erős pénzügyi teljesítménye a kínai konglomerátum felemelkedését hirdeti. A csoport vertikálisan integrált struktúrája – a bányáktól az akkumulátorokig és a csipekig – előnyt jelent a sencseni cégnek. Sőt, saját építőipari kivitelező vállalata is van, hogy házon belül oldja meg a fejlesztésekhez, terjeszkedéshez szükséges feladatokat, így az ezzel járó profit is nála csapódjon le.
A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) március végén figyelmeztetett, hogy a Tesla által Kínában elindított árháború fenntarthatatlan, és súlyos ágazati következményekkel jár a helyi autóipari lobbi véleménye szerint, ezért minden érdekelt felet arra kérnek, higgadjanak le, és ne vigyék még lejjebb az áraikat. Szerintük a harc egyes gyártóknál már-már működési zavarokkal fenyeget, ezért ennek az állapotnak a mesterséges fenntartása senkinek sem lehet az érdeke. A CAAM szerint mihamarabb vissza kell térni a normál működéshez, hogy az ágazat fejlődése folyamatos és zökkenőmentes lehessen.
A távol-keleti óriás büszkélkedhet a világ egyik legnagyobb villanyautó-piacával. Az autóeladások azonban általánosságban csökkentek a szigorú járványvédelmi intézkedések miatt, ezek kivezetése pedig jótékony hatással lehet a szektorra. Tavaly a kínai autógyártók az Automobility adatai szerint a teljes személygépjármű-értékesítés 47 százalékát adták. Kína a Tesla második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után, és a sanghaji gyár az elektromosautó-gyártó legnagyobb termelési központja.
Az idei év első két hónapjában a kínai vállalatok elektromosautó-eladásainak volumene éves szinten 1 százalékkal csökkent. A német csoportok 21, a japán vállalatok 40, a koreai autógyártók 25, az amerikaiak pedig 13 százalékkal estek vissza, így a kínai piacot egykor uraló külföldi gépkocsi-előállítók súlyosabban érintettek az e-autók iránti kereslet lassulásában.
Elon Musk Kínába megy, és találkozna a miniszterelnökkel isElon Musk, a Twitter és a Tesla vezérigazgatója már áprilisban Kínába utazhat, ahol a kínai miniszterelnökkel, Li Ko-csianggal is találkozna. A milliárdos először látogat a távol-keleti országba a koronavírus-járvány, illetve Hszi Csin-ping kínai elnök harmadik elnöki ciklusának kezdete óta. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.