Az idehaza leginkább a Viber szolgáltatásról ismert japán technológiai óriás nem igazán optimális időpontban vezette parkettre a saját bankjának részvényeit. Nem véletlen, hogy jócskán csökkentették a bevezető árat. Japán legnagyobb internetes hitelezője, a Rakuten Bank részvényei mégis 40 százalékot emelkedtek a tőzsdére lépés napján a tokiói börzén.
Az első órában a vételi megbízások áradata miatt leállt a kereskedés, majd az 1400 jenes bevezető árhoz képest 1965 jenig szárnyalt a kurzus. A Refinitiv szerint a pénteki kereskedés körülbelül 331 milliárd jenre (2,5 milliárd dollárra) értékelte a bankot. Az első napi árazás azért is érdekes, mert a kibocsátáskor eredetileg az 1630 és 1960 jen közötti sávba várták a részvényvásárlási ajánlatokat a tokiói tőzsdén korábban közzétett dokumentum szerint.
Az anyavállalat, a Rakuten csoport részvénye az IPO hírére közel 10 százalékot emelkedett az elmúlt hetekben,
ugyanakkor a Rakuten Bank első kereskedési napján a holding részvénye bő 3 százalékos mínuszt produkált. Az 1997-ben alapított Rakuten kurzusa 2021 óta megfeleződött, ami jól jelzi a technológiai csoport nehézségeit.
A Rakuten az e-kereskedelemben erős, ahol az Amazon konkurenciája okoz gondot,
azonos nevű mobilszolgáltatóját pedig a japán piacon zajló árverseny hajszolta veszteségbe. A csoportnak saját internetszolgáltatója is van. Mindenesetre ez lett az utóbbi közel fél évtized legnagyobb elsődleges tőzsdei kibocsátása (IPO), a pénzből a fintech szolgáltatást fejlesztik.
Az IPO árazása olcsó volt, ha figyelembe vesszük a hitelező sajáttőke-megtérülését, s még mindig van lehetőség a további növekedésre
– mondta Travis Lundy elemző a Smartkarma platformon.
A Rakuten Bank az IPO-t részvényenként legfeljebb 1960 jenre határozta meg, s 53,95 millió darab meglévő részvényt adott el a hazai és a tengerentúli befektetőknek, továbbá 5,55 millió darab új részvényt.
A tengerentúli befektetők kereslete olyan erős volt a diszkontált részvényár mellett, hogy 15-szörösen túljegyezték a részvényeket,
ezért menet közben átcsoportosították a kínálatot, s végül nagyobb részt kapott a tengerentúli részleg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.