A Mitsubishi Materials célja, hogy kobaltot állítson elő, ezért a 2023-as pénzügyi évben a chilei Mantoverde rézbányában kezdi meg egy olyan termelési módszer tesztelését, amely a kobaltot gazdaságosan igyekszik kinyerni még az alacsony minőségű ércből is. Ha a kereskedelmi termelés megvalósul, a termelés évi 200 tonna körül kezdődhet, amely mintegy 20 ezer elektromos autóhoz elegendő.
A Mantoverde bánya részben a japán vállalat kezében van, a kereskedelmi termelést pedig a 2027-es pénzügyi évben érné el. A cég tanulmányozni fogja annak lehetőségét, hogy más bányákban is ugyanezzel a módszerrel állítsanak elő kobaltot. A kobalthoz való hozzáférés szűk keresztmetszetet jelent a villanyautók akkumulátorainak gyártásában. Az anyag jellemzően a réz- és nikkelbányászat mellékterméke, ami megnehezíti a termelés igény szerinti növelését – írja a Nikkei Asia.
A földrajzi koncentráció sem problémamentes.
A készletek közel fele Közép-Afrikában található, jelenleg a termelés 70 százaléka származik a politikailag instabil Kongói Demokratikus Köztársaságból. A Japán Fém- és Energiabiztonsági Szervezet szerint a kobalt iránti kereslet már a 2020-as évek közepén meghaladja a kínálatot, ha az elektromos járművek gyorsan elterjednek. Ez lesz a Mitsubishi Materials első kísérlete a lítiumion-akkumulátorok katódjaiban használt fém előállítására, amiben a Sumitomo Metal Mining is részt vesz.
A Mitsubishi Materials termelési módszere végül versenyre kelhet az akkumulátorok újrahasznosításával mint kobaltforrással. Az újrahasznosítási módszereket világszerte tesztelik, de a kiselejtezett akkumulátorok begyűjtésének költségei sok gondot okoznak. A Mitsibishi módszere nem egyedülálló: mivel az akkumulátorellátáson áll vagy bukik az elektromos átállás sikere, ezt felismerve az autógyártók pénzt nem kímélve próbálják garantálni a zavartalan alapanyag-ellátásukat, egyre többször szállnak be a bányászatba is.
Újabb szűk keresztmetszet az e-autó-iparbanHiánycikké vált a papírvékonyságú elektromos acél, pedig ebből a típusból az évtized végére várhatóan évi egymillió tonnával több kell. A legtöbb acélgyártónak a gyártás túlságosan nagy precizitást igényel, pedig az ár két és félszerese a normál meleghengerelt acéllemeznek. Az elektromos acél mosógépekben, légkondicionálókban, elektromos szerszámokban és az e-autókban mechanikai energiává alakítja az elektromos áramot. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.